Winkelen op afspraak heeft een enorme impact op de verkoop van handelaars. Uit een rondvraag van handelsorganisatie Comeos blijkt dat de getroffen winkels zaterdag gemiddeld 60 tot 85% minder omzet hebben gerealiseerd.  

De verstrengde coronamaatregelen die het overlegcomité vorige week aankondigde, laten zich duidelijk voelen. Dat consumenten voortaan verplicht een afspraak moeten maken bij niet-essentiële winkels, terwijl dat niet hoeft bij essentiële winkels, zorgt voor de nodige verwarring. En dat houdt consumenten weg uit de winkelstraten. Uit een rondvraag van Comeos blijkt dat winkels die getroffen zijn door de nieuwe maatregelen zaterdag opvallend minder verkochten. In de stadscentra zakte de omzet met gemiddeld 60%. In winkels in shoppingcentra was de situatie nog erger: tot 85% minder omzet in vergelijking met een normale zaterdag. Volgens Comeos komen de nieuwe regels neer op een derde sluiting: de volledige sector zou 1 miljard euro omzet mislopen door de maatregelen en ruim 13.000 jobs zouden in gevaar zijn. Bovendien blijkt uit de rondvraag dat verschillende handelaars overwegen te sluiten als de situatie van afgelopen zaterdag zich blijft doorzetten. Daarom eist de handelsorganisatie steunmaatregelen. “De overheid moet zijn verantwoordelijkheid opnemen door de handelaars te ondersteunen", reageert Dominique Michel, CEO van Comeos. "We vragen concreet een vrijstelling van de rsz voor het tweede kwartaal en een tussenkomst in de vaste kosten van alle handelaars, zowel de kleine als de grote".