Topman Dietrich Heumann: “Tedi wil minstens 120 Belgische winkels binnen 5 jaar”

TEDi
Een kleine twee jaar geleden opende TEDi – voluit Top Euro Discount - in Tongeren zijn eerste winkel van ons land. Dietrich Heumann, sinds vorig jaar COO bij TEDi, komt op Gondola Day vertellen over de steile opmars van het bedrijf en de plannen van de Duitse discounter voor de Belgische markt.
Het gaat goed met Tedi én met Dietrich Heumann wanneer we hem spreken. Hij zit in Dortmund, waar het in mei al zomert, maar vooral: het gaat goed met de Duitse nonfood discounter. “We hebben een goeie start in het nieuwe boekjaar (dat begon in mei, ds). We hebben natuurlijk al enkele jaren mooie cijfers, we zijn niet ongelukkig. Maar je weet hoe retailers zijn: het mag altijd nog iets meer zijn”, zegt hij met een grijnslachje. “Niet dat we momenteel in meer landen aanwezig willen zijn. We zijn nog niet zo lang geleden begonnen in Frankrijk en België en er zijn nog een aantal landen, zoals Polen, Spanje en Italië, waar we nog heel veel groeimogelijkheden hebben. Daar ligt nog veel werk op de plank. In de komende tijd gaan we ons daarop concentreren. Maar na twee jaar kan het alweer anders zijn.”
Hoe gaat het met Tedi in België?
Het is een succesverhaal. We hadden bepaalde verwachtingen, die we hebben die overtroffen. TEDi heeft twee manieren om te groeien: via overnames of organisch. We zijn in België met overnames van Bristol-winkels, maar hoe het verder gaat, hangt af van wat er zich aandient. Ik zou in de komende vijf jaar minstens 120 filialen zien open willen gaan in België. Op termijn moeten dat er 200 worden. Althans, dat zijn onze plannen op dit moment. We herzien onze expansiemogelijkheden regelmatig.
TEDi kent een stormachtige opmars de voorbije jaren. Wat maakt jullie zo succesvol?
Ik denk dat het duidelijk is dat de voorbije jaren moeilijk geweest zijn voor consumenten. De prijzen zijn de hoogte in gegaan, maar ze doen zichzelf nog altijd graag een cadeau. Discount is een goede formule vandaag. Wat TEDi speciaal maakt is dat we redelijke prijzen hebben, gecombineerd met een nonfood assortiment dat niemand anders heeft. Als je ons vergelijkt met de concurrentie: we hebben meer dan 16.000 artikelen, dicht bij 17.000 zelfs. Ik denk dat mensen dat graag hebben. Als je naar onze winkels kijkt, dan vind je daar alles. Als je iets wil voor in je huis, voor je keuken, iemand een geschenk wil doen, feestartikelen zoekt: je vindt het allemaal. En heel belangrijk ook: een positieve shoppingsfeer. Dat is iets wat we er bovenop doen in vergelijking met andere retailers die in dit deel van de markt actief zijn. We hebben goeie kwaliteit en redelijke prijzen, maar dat is niet genoeg. Mensen moeten ook een positieve shopervaring hebben wanneer ze bij ons langskomen. Ze moeten plezier hebben.
Jullie kwamen vrij laat naar België. Was daar een speciale reden voor?
We zijn gestart in 2004, in Duitsland. Dat is een groot land, daarna kozen we voor een land dat ook Duitstalig is, Oostenrijk. Vanaf dan waren er diverse factoren die een rol spelen bij onze uitbreiding. We stellen ons verschillende vragen: welk potentieel zien we in een land? Waar is het laaghangend fruit te vinden? Waar zijn er minder uitdagingen? Hoe ziet de concurrentie eruit, waar is er een netwerk dat we kunnen uitbouwen, zodat we heel snel kunnen accelereren? Zo gaan we van markt naar markt en zijn we nu ook in België beland. We zijn heel tevreden dat we gekomen zijn. We doen het beter dan in andere landen en dan onze verwachtingen.
Verder lezen? Gratis met een Gondola-account!
Waarom een Gondola-account aanmaken?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
- Toegang tot alle Gondola-nieuws
- Lees 3 gratis Plus-artikels per maand
- Krijg de exclusieve nieuwsbrief
- De mogelijkheid om u in te schrijven voor opleidingen van Gondola Academy en events van Gondola Society