Tomatenbereidingen zijn vaste waarden in de conservencategorie. Tomatenconcentraat of dubbel concentraat, tomatenpulp, tomatenpuree, tomatensaus, blokjes tomaat of gepelde tomaten … Kortom, tomaten in alle mogelijke vormen, je kunt er niet naast kijken in de rekken. We spraken met Valentina Giberti, sales & marketing manager Benelux bij Mutti, om meer te weten te komen over deze productenfamilie.

Wat zijn de meest succesvolle producten in die grote diversiteit aan tomatenproducten? “In onze categorie zijn tomatenpuree en tomatenpulp de twee meest geliefde segmenten bij de consumenten”, vertelt Valentina Giberti ons. “Tomatenpuree wordt meestal verpakt in flessen en de pulp in blik. Die twee soorten verpakking worden als iconisch beschouwd voor die twee segmenten en de consumenten gaan er ook zo naar op zoek in de rekken.” En welke van die twee soorten verpakking is het duurzaamst? “Eigenlijk bestaan er geen duurzame materialen, maar er bestaan wel verpakkingsoplossingen die duurzamer zijn dan andere”, antwoordt ze. “Plastic is niet noodzakelijk slechter dan een ander materiaal; als we ter vervanging van plastic bijvoorbeeld moeten kiezen voor een verpakking van papier die vijf keer meer weegt en dus een grotere impact heeft, is het duidelijk dat dit niet de beste keuze is, ook al gaat het om papier.” 

Qua consumptie van tomaten per hoofd van de bevolking komt België op de derde plaats in Europa, verduidelijkt Valentina Giberti. Volgens een marktanalyse van NielsenIQ over de omvang van de categorie op de verschillende Europese markten, kent België een tomatenconsumptie van 3,370 kg per persoon. Op de eerste plaats en zonder verrassing komt Italië met 7,737 kg per persoon, gevolgd door Griekenland met 3,633 kg per persoon. Tomatenbereidingen vormen dus een vaste waarde in onze keuken. Daardoor is deze categorie niet het meest geschikt voor innovatie. Hoe kan er dan toch verder wat dynamiek in komen? “Door consumenten te informeren over de waarde van elk segment van onze categorie en met promoties die mensen ertoe aanzetten om die segmenten en onze producten uit te proberen en te leren kennen”, antwoordt Valentina Giberti. “Zowel de A-merken als de supermarkten willen het volume van de categorie laten groeien, vooral in de huidige context.” En hoe ziet zij die evolutie vandaag? “De Belgen zijn grote verbruikers van tomatenconserven”, herhaalt ze. “De inflatie heeft zeker gevolgen gehad voor alle categorieën van veel verkochte consumptiegoederen en daarom hebben merken als Mutti de verantwoordelijkheid om met hun producten de consumenten een goede kwaliteit te garanderen – en de supermarkten een duurzame en stabiele groei.”

Met betrekking tot die context van inflatie legt Valentina Giberti ons uit dat Mutti ook graag nieuwe consumenten wil aantrekken, onder meer via promoties. De uitdaging voor zo’n merken bestaat er vooral in de klanten te laten overschakelen op hun producten. “Want dan beseffen de consumenten dat er sprake is van echte kwaliteit en als ze één keer onze producten hebben geproefd, zetten ze geen stap meer terug”, besluit zij.

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de mei editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine