Na het verwerven van 5 miljoen nieuwe klanten in de VS in slechts twee maanden, wil de online winkel van TikTok uitbreiden naar nieuwe markten en rechtstreeks concurreren met e-commercegiganten zoals Shein en Amazon. Dat meldt De Standaard.

Winkelen op TikTok, dat is het idee achter de TikTok Shop. Het concept is enorm populair in Azië, waar online verkopen op social media hoge toppen scheren. Op de Chinese versie van TikTok 'Douyin' is de verkoop via livestreams van influencers in 2023 verdrievoudigd tot 10 miljard producten per jaar. Een verkoopstrategie die Bytedance, het moederbedrijf van TikTok, dan ook graag naar andere continenten wil uitrollen. Daarom bracht het zijn TikTok Shop afgelopen september naar de Verenigde Staten, waar ruim 150 miljoen actieve gebruikers de app TikTok gebruiken. De lancering was een doorslaand succes, want nog geen twee maanden na de lancering kochten al 5 miljoen Amerikaanse gebruikers producten via de webshop. Een succes dat onder meer te danken is aan de vele Black Friday- en Cyber Monday-promoties en andere financiële prikkels, zoals gratis verzending en extra commissies voor Amerikaanse influencers die producten verkopen via de TikTok Shop. Maar Bytedance wil meer en hoopt dit jaar de omzet van zijn nieuwe online winkelplatform in de VS te vertienvoudigen tot 17,5 miljard dollar. Daarmee begeeft het zich in het vaarwater van e-commercegiganten zoals Shein, Temu en Amazon, en werpt het zich op als een nieuwe belangrijke e-commercespeler.

Daarnaast wil TikTok ook nieuwe markten aanboren. Zo zal de TikTok Shop, die sinds 2021 actief is in het Verenigd Koninkrijk en in Zuidoost-Azië, binnenkort zijn intrede maken in Latijns-Amerika. Volgens The Wall Street Journal mikte TikTok vorig jaar al op een wereldwijde omzet van 20 miljard dollar met zijn online winkel. Moederbedrijf ByteDance, gesteund door de stevige groeiplannen in de VS, zet dit jaar naar verluidt in op een veelvoud van dat bedrag. 

Uitdagingen

Maar de nieuwe markten waar de TikTok Shop zich op waagt, bieden ook de nodige uitdagingen. Terwijl Chinese gebruikers erg gewend zijn aan het concept van online shoppen, zijn Westerse gebruikers dat niet, zoals blijkt uit het gebrek aan enthousiasme onder de Britse gebruikers van de TikTok Shop. Bovendien waren Amerikaanse influencers erg terughoudend om zich aan te sluiten bij het platform, bang voor de imagoproblemen en de pogingen van Washington om de applicatie te verbieden. Ondanks het effectieve algoritme van TikTok, dat impulsaankopen aanmoedigt, heeft ByteDance wegens gebrek aan enthousiasme dan ook besloten om zijn expansie in Europa voorlopig op te schorten.