Op woensdag 23 oktober reikt Comeos, de federatie voor de handel en diensten, de Mercuriusprijs uit, al meer dan 30 jaar de meest prestigieuze prijs van de handel. 10 laureaten uit zeer uiteenlopende sectoren strijden om de titel van Winkelconcept van het jaar. Wie volgt er dit jaar Balls & Glory op?

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts selecteerde en bezocht de voorbije maanden anoniem de 10 laureaten. Dit jaar krijgen de winkels ook de kans om hun winkelconcept toe te lichten en de kritische vragen van de jury te beantwoorden.

Will Ballieu, die de jury vorig jaar met zijn restaurant Balls & Glory wist te overtuigen, benadrukt dat dit een mooie kans is voor retailers en ondernemers. “De Mercuriusprijs heeft Balls & Glory een enorme boost gegeven: het vertrouwen van de jury en de ruime media-aandacht gaven mijn team een serieuze duw in de rug. Daardoor kwam onze omnichannelstrategie in stroomversnelling.” 

De 10 laureaten

Robuust! The zero waste shop

Eén van de eerste verpakkingsvrije winkels van België. Hier vind je lokale en biologische producten in bulk waardoor je steeds de juiste hoeveelheden kunt kopen en onnodige plastic verpakkingen vermijdt.

Aveve retail

Aveve werkte een strategisch groeiplan uit en liet en frisse wind waaien door hun winkels onder de nieuwe baseline “hier groeit plezier”. Naast een nieuwe slogan en een totaal vernieuwde winkelinrichting kreeg ook het productaanbod een update.

Elektro Hauben

Bij Elektro Hauben staan vakmanschap, ervaring en klantenservice op de eerste plaats. In de huiselijke sfeer van de winkel in Hoeselt mag elke klant elk toestel zelf uittesten. Dat kan gewoon tijdens de openingsuren of nog leuker tijdens de wekelijkse kookworkshops.

Eggo Kitchen en House

Dit jaar vernieuwde Eggo zijn toonzalen, met onder ander interactieve schermen, digitale catalogussen en functionele keukens voor demonstraties. Ze schenken extra aandacht aan de service en ook oude keukens worden gedemonteerd en meegenomen.

Delhaize Fresh Atelier

Met dit nieuw concept wil Delhaize de klanten bedienen die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Het is een voorbeeld van “instant retail” waarbij on-the-go, fysiek en digitaal winkelen voor de eerste keer worden gecombineerd.

Delitraiteur Eat & Go

Delitraiteur gaat met het 100% kant-en-klaar concept Eat&Go van foodwinkel naar horecazaak. De eerste Belgische “Food Court” die maaltijdoplossingen aanbiedt voor efficiënte pendelaars. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat!

Rituals Wijnegem

In de nieuwe Rituals winkel ervaart de klant meerdere belevingen zoals handmassages aan het water-eiland en een gepersonaliseerd haar-advies bij de Hairtemple. Onder het genot van een heerlijk kopje thee kan de klant zich helemaal onderdompelen in onze slow-shopping experience.

Orange Smartstores

In de Smartstores streeft Orange er naar de shoppers de allerbeste consumentenervaring aan te bieden. Naast een breed assortiment aan smartphones en smart devices, krijg je ook advies op maar van goedgetrainde adviseurs en Device Care Specialists. 

Carrefour Shipto

Met Carrefour Shipto kunnen Brusselaars hun boodschappen binnen de 90 minuten laten leveren. Carrefour werkt met personal shoppers, waarmee de klanten rechtstreeks kunnen chatten. De service is bovendien milieuvriendelijk en zorgt niet voor extra verkeer, want doet beroep op elektrische bakfietsen.

Scoopstore

Scoopstore is dé hotspot van opkomende merken. Het concept biedt winkelruimte aan op premium shopping locaties en begeleidt de designers met hun productontwikkeling. Klanten ontdekken er dus nieuwe merken die nergens anders verkrijgbaar zijn!

©

Scoopstore