Thierry Geerts, managing director van Google België, spreekt tijdens de webinar van Gondola Society op 23 maart over zijn boek “Homo digitalis”. Daarin heeft hij het over de impact van de digitalisering, de gevaren en mogelijkheden van de digitale revolutie voor retailers.

In uw boek zegt u dat ambient computing een van de dingen is die ons leven zou vergemakkelijken. Wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Ambient computing betekent dat computers overal aanwezig zullen zijn, via allerlei toestellen: koelkasten, kooktoestellen, thermostaten enzovoort. Dat is een vooruitgang: de beperkingen van onze smartphone zijn nu al duidelijk. Ons leven is bijna een hel geworden omdat we hem altijd bij ons moeten hebben en we zenuwachtig worden als dat niet het geval is. Hij wijst ons de weg, maar tegelijk komen onze mails en onze social mediaberichten binnen. Dat is niet zoals technologie hoort te werken. Het moet iets zijn dat ons helpt in ons dagelijkse leven, iets dat ons vrolijker maakt. Ten tweede opent ambient computing een zee aan opportuniteiten. Denk bijvoorbeeld aan een geconnecteerde frigo die zelf aangeeft als de melk op is. Als we naar een geconnecteerde wereld gaan kunnen apparaten zich nuttiger gedragen en ons leven eenvoudiger maken, maar ze kunnen bijvoorbeeld ook de warehouses of winkels van bedrijven eficiënter maken.