De Belgische FMCG-sector wist zijn omzet met 21,2% te laten stijgen in de week die eindigde op 31 mei. Dat blijkt uit een rapport van Nielsen. De belangrijkste reden? De terugkeer van het mooie weer.

De omzet in de Belgische FMCG-sector is in de laatste week van mei met 21,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is vooral te danken aan de terugkeer van het mooie weer en aan de wettelijke feestdag, aldus Nielsen. De totale omzet in de sector overtrof zelfs het verkooprecord van de paasweek (week 15, +18%).

Hoewel de verkoop in veel categorieën met dubbele cijfers groeide, waren het vooral de alcoholische dranken die het erg goed deden. De verkoop steeg er met 48% tijdens de laatste week van mei.

"De ontwikkelingen van vorige week zijn niet nieuw: we hebben geluk gehad dat we in april en mei mooi weer en verschillende feestdagen hebben gehad", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "Wat ik echt interessant vind, is dat ondanks de overeenkomsten met de voorgaande weken - zon, warm weer, feestdagen - de FMCG-omzet blijft groeien en zo het niveau van de paasweek overtreft, wat vrij belangrijk is.”

"Met de definitieve opening van de horeca vandaag in België verwachten we dat de stijgende trend in de verkoop van alcoholische dranken in supermarkten (momenteel 48%) zich licht zal stabiliseren. We verwachten echter niet dat de verkoop van alcoholische dranken op korte termijn weer op een normaal niveau zal komen, aangezien mensen nog steeds de regels van social distancing blijven respecteren."