Plus Dossier “Tegen 2030 zijn non-alcoholische cocktails goed voor meer dan 50 miljoen euro”
iStock
Exclusief
iStock
Het succes van initiatieven als Dry January en Tournée Minérale bewijst dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het alcoholvrije segment. In de afgelopen twee jaar is de alcoholvrije markt bijna verdubbeld in omvang en de groei lijkt niet te stoppen. Maar hoe valt dat succes te verklaren? En waarom is het de moeite om te investeren in deze markt?
In tegenstelling tot de alcoholmarkt, is het alcoholvrije segment – alternatieven voor alcoholhoudende dranken – aan een steile opmars bezig. Uit cijfers van Colruyt Laagste Prijzen blijkt dat meer dan 1 op de 4 klanten het afgelopen jaar kozen voor een alcoholvrij alternatief. Dat is 10% meer dan in 2023. Het afgelopen jaar verkocht de retailer ook 23% meer volume van alcoholvrije dranken tegenover het jaar voordien. “Het assortiment trekt niet enkel meer klanten aan, deze klanten kopen dergelijke alternatieven ook vaker dan vorig jaar”, licht de retailer toe. Ook bij Carrefour merken ze dat alcoholvrije dranken in de lift zitten. “De verkoop stijgt jaar na jaar: we merken dat deze categorie structureel groeit”, licht Dimitri Verdeyen, category manager retail bij Carrefour, toe. Als voorbeeld verwijst hij naar de resultaten van Tournée Minérale dit jaar. “Carrefour zag fors stijgende cijfers: alcoholvrije bieren en alcoholvrije aperitieven gingen er met 30% op vooruit, alcoholvrije bubbels met 20% en alcoholvrije wijnen met 5%. Het totale aandeel van alcoholvrije dranken vertegenwoordigt momenteel 6% van de totale verkopen van deze vier grote categorieën. Specifiek voor aperitieven gaat het om 22%. Tegelijk zagen we in februari een daling van de verkoop van alcohol, aperitieven werden 2% minder verkocht”, klinkt het.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?