Lily Libeert heeft een feestelijk 2023 achter de kiezen. Het West-Vlaamse chocoladebedrijf waar ze mee aan het hoofd staat vierde zijn 100-jarige bestaan én als co-CEO won ze de Gondola Storecheck Personality of the Year-award in de categorie ‘Suppliers’. Een gesprek naar aanleiding van de awarduitreiking van 2024. “De award heeft Libeert als bedrijf een boost gegeven. Hij fungeert als een soort kwaliteitsstempel.”

Lily Libeert is als commercieel directeur en co-CEO een essentiële schakel in het familiebedrijf dat haar achternaam draagt. Samen met haar zus Désirée en twee broers Jerome en Georges waakt ze over de authenticiteit van het chocoladebedrijf dat hun gepassioneerde overgrootvader in 1923 oprichtte. Het kwartet stoomt chocolatier Libeert ook klaar voor de toekomst. Sinds 2020 zorgt de doordachte herpositionering, waar Lily de drijvende kracht achter is, voor een spectaculaire groei van het marktaandeel. Zo getuigen twee opeenvolgende jaren van double digit groei. Onder haar leiding verkent de chocoladeproducent nu ook buiten de landsgrenzen de mogelijkheden van het Libeertse lekkers.

Wat betekende de ‘Personality of the Year’-award voor jou? 

Het was echt een ongelofelijke eer. Ook al verwijst de award naar ‘Personality’, het was een moment van immense trots voor het hele Libeert-team. Al tijdens de nominatie waren de vibes van het team zo voelbaar en dat deed enorm veel deugd. Voor mij was het een moment waarop ik echt even stilstond om te genieten van alles en iedereen. Het was vooral ook een signaal dat onze nieuwe wind en innovatieve benadering in de retailsector gezien en gewaardeerd worden.

Heeft de award iets voor jou persoonlijk veranderd? 

Absoluut. De impact was er zowel persoonlijk als professioneel. Eerlijk gezegd moest het persoonlijk toch even doordringen. Nadien, en nu nog, geeft het op bepaalde momenten die extra energie. Professioneel opent zich een heel divers netwerk. We hebben de nominatie gedeeld met heel wat nationale en internationale partners. Daarop kwamen zo’n warme reacties. Dat zijn veelal aanknooppunten om op door te gaan.

Heeft de overwinning iets voor het bedrijf veranderd?

Het heeft Libeert als bedrijf een boost gegeven op het vlak van bekendheid naar de buitenwereld toe. Deze award brengt een heel mooie exposure met zich mee, zowel businesswise als op het vlak van employer branding. De erkenning zelf zorgt voor een verruiming van je netwerk en opent fijne en waardevolle deuren. Ik merkte dat er extra aandacht kwam voor ons bedrijfsverhaal. Het was een perfecte gelegenheid om onze Belgische chocolade en vooral ook de duurzaamheidsinitiatieven hierrond extra te belichten.

Hoe belangrijk zijn zo’n erkenningen in het algemeen? 

Het belang valt niet te onderschatten, zou ik zeggen. Zo’n erkenning zet personaliteiten en bedrijven in de kijker, die op een bepaalde manier het verschil proberen te maken. Daarnaast zorgen deze awards voor een positief gedachtegoed over de retailindustrie, een industrie die zichzelf voortdurend heruitvindt en waar uitwisseling van ervaringen key is om samen vooruit te gaan. Het bijzondere aan deze Personality of the Year-awards, is dat bedrijven zich geen kandidaat kunnen stellen. Een comité scout bedrijven die er het afgelopen jaar uitsprongen. Onze ervaring is daarom ook des te meer dat deze award als een soort kwaliteitsstempel fungeert. Die helpt niet alleen om je te onderscheiden, maar geeft ook geloofwaardigheid aan je werk. Een soort buitenaf die zegt: je doet iets bijzonders. En dat start al vanaf de nominatie.

Heeft de uitreiking jou nog meer gemotiveerd? 

Absoluut! Het is een katalysator voor nog meer passie en drive. De erkenning en vooral de uitwisseling die daarop volgen werken inspirerend. En die inspiratie werkt dan weer heel motiverend. We zijn dus volop bezig met onze toekomstplannen. (knipoogt)

Wat maakt van een genomineerde een sterke kandidaat?

Als ik het in enkele kernwoorden mag vatten: passie, innovatie en duurzaam entrepreneurship/intrapreneurship. En ook: samenwerken en de handen in elkaar slaan om het verschil te maken.

Wie is Lily Libeert?

Lily Libeert is industrieel productontwikkelaar en alumnus van de Vlerick Business School. Ze werkte eerder bij Industrial Design Center en Jet Import. Daar zette ze haar schouders onder de lancering van Fever-Tree in België. In minder dan anderhalf jaar schopte het merk het tot marktleider binnen de categorie Premium Tonics. Ondertussen is ze in het familiebedrijf gestapt, dat haar overgrootvader een eeuw geleden oprichtte: chocolatier Libeert. 
“Lily Libeert kijkt vooruit en haalt haar energie uit compatibele teams die elkaar door diversiteit inspireren én versterken”, klonk het bij haar nominatie vorig jaar. “Op deze manier geeft ze op een duurzame manier richting aan het merk Libeert en vertaalt deze visie zich in ambitieuze commerciële strategieën. Ze beseft als geen ander dat de emoties die Libeert-producten losmaken vaak nog langer nasmaken dan de chocolade zelf. In een digitale wereld waarin ervaringen vluchtig zijn, is het talent van chocolade om blijvende herinneringen te creëren een belangrijke troef.”

Personality of the Year-awards

Wie gaat er dit jaar aan de haal met de prestigieuze Personality of the Year-Awards? Ontdek het tijdens het POTY-event van Gondola Society op 14 maart 2024 in de Holiday Inn in Zaventem.

Klik hier!

Tijdelijke actie!

Dit artikel verscheen eerder in de Vision 2024-editie van Gondola Magazine.

ONTVANG JOUW WELKOMSTGESCHENK!

Ontvang nu gratis de printversie van Vision 2024 bij een nieuw Gondola-abonnement!

Bekijk hier de abonnementsformules >>
Tijdelijke actie!