- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Europese Commissie voor Standaardisatie (CEN) heeft de inhoud van een standaardpakketlabel binnen Europa vastgesteld. Met een standaardetiket is het herlabelen van pakjes in crossborder e-commerce niet meer nodig. Dat overplakken zorgt vandaag geregeld voor problemen.
Veel pakketvervoerders gebruiken hun eigen label voor het beheren en het opvolgen van de zendingen. Het formaat, de opgenomen gegevens kunnen verschillen. Wanneer een pakket overgemaakt wordt aan een andere vervoerder, gebeurt het regelmatig dat het oorspronkelijke etiket overplakt wordt. Daarbij kan veel informatie verloren gaan. Ook kunnen fouten bij het overschrijven van de gegevens gedaan worden. Hierdoor kunnen niet alleen problemen ontstaan bij de bezorging , maar ook bij het retourneren door de klant.
Het overplakken van de labels gebeurt meestal bij crossborder pakjesleveringen, wanneer verschillende vervoerders worden ingeschakeld. Maar dat gebeurt ook vaak bij stadsdistributie, wanneer het pakje door de vervoerder wordt overgedragen aan een specialist zoals CityDepot of Bubble Post.
Binnen de Europese e-commerce gemeenschap wordt al langer gevraagd dat men een geharmoniseerd label zou gebruiken. Ecommerce Europe heeft dan ook enige tijd geleden het initiatief genomen om binnen de CEN te werken aan deze harmonisering. Vorig jaar werd al een overeenkomst bereikt over het ontwerp en nu zijn ook technische specificaties goedgekeurd. Dit betekent dat de CEN de inhoud van een standaardpakketlabel voor vervoerders binnen Europa heeft vastgesteld.
Dat het standaardpakketlabel nu klaar is voor gebruik, wil niet zeggen dat die onmiddellijk ingang zal vinden. “De grootste uitdaging is nu om de markt klaar te stomen en bereid te maken dit label ook daadwerkelijk te gebruiken. Dat is de belangrijkste voorwaarde om te profiteren van de voordelen die dit label biedt”, zegt Margreeth Pape, adviseur logistiek en duurzaamheid bij Thuiswinkel.org, de Nederlandse koepel van webwinkels.
Toch meent Walter Trezek, co-voorzitter van de werkgroep e-Logistics van Ecommerce Europe dat dit besluit een enorme stap voorwaarts is. “Een van de belangrijkste hinderpalen in crossborder e-commerce zijn de gesloten standaarden die de netwerken hanteren, wat leidt tot ongunstige marktvoorwaarden voor de webhandelaars. De technische specificaties werden door 93,75% van de CEN-leden goedgekeurd. Zij zijn goed voor 83,6% van de Europese bevolking”, zegt hij. Volgens hem zullen open standaarden dan ook de e-commerce binnen Europa een grote boost geven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?