Plus Dossier Spreads staan voor drievoudige uitdaging: het klimaat, de generatiekloof en de trend naar minder suiker
iStock
Exclusief
iStock
Confituur en chocopasta zijn twee niet te missen ingrediënten bij het ontbijt. Maar de ene lijkt het beter te doen dan de andere. Waar chocopasta een volumegroei optekent van 2,4% (NielsenIQ MAT P05 2024), moet confituur een verlies van 4,3% incasseren. Hoe vallen die cijfers te verklaren? We stelden de vraag aan enkele producenten in deze categorie. Wellicht spelen de klimaatverandering en het suikergehalte een rol in de huidige evolutie.
Net als alle FMCG-categorieën kregen ook de spreads dit jaar te maken met een forse prijsverhoging. De prijzen stegen 5,9%, volgens de cijfers van NielsenIQ (MAT P05 2024). Die evolutie gaat gepaard met een volumeverlies van 0,6% voor alle soorten producten samen. Daarbij lijken chocopasta’s zich beter te redden dan de rest van de categorie. Zij kennen een volumegroei van 2,4% en hebben een minder grote prijsverhoging dan de algemene trend (+4,1%). Bij de confituren valt de balans veel negatiever uit. Hun volume daalt met 4,3%, als reactie op een prijsstijging van 11%!
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?