- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Spott, een app waarmee je producten kan kopen die je ziet op tv of in video's, is uitgeroepen tot New Brand of The Year. Het is de eerste keer dat een louter digitaal merk de Award wint. Andere kandidaten waren Foodbag, POM, Saroléa en Simone a Soif.
Het beste nieuwe Belgische merk van het jaar luistert naar de naam Spott, en is een app waarmee je producten kan kopen die je ziet op tv of video. Het is de eerste keer dat de organisatoren Stichting Marketing en De Tijd de prijs uitreiken aan een louter digitaal product. "Spott heeft indruk gemaakt op de jury door de combinatie van toptechnologie, zijn benadering van de behoeften van consumenten, van media, van adverteerders en distributeurs, en door zijn heldere toekomstvisie op reclame en e-commerce", aldus de Belgische Stichting Marketing.
Spott maakt een eind aan de tijd waarin je moest bellen om een product te bemachtigen dat op televisie aangeprezen wordt. Wie de app gebruikt, kan op elk moment beslissen om het t-shirt te kopen dat zijn lievelingsacteur draagt of de kookpan aan te schaffen van de chefkok die bezig is op een kookkanaal. Hoe? Gewoon door je smartphone op de televisie te richten.
De app herkent concreet de televisieprogramma's van RTL, VTM, VRT en RTBF op basis van geluid. Wanneer een gebruiker zijn smartphone richt op het televisiescherm toont zijn toestel de verkooppunten waar de producten te koop zijn of worden de producten in een verlanglijst opgenomen. De app en de website stellen ook interactieve reclameboodschappen voor. Alles is gepersonaliseerd op basis van de gebruiker. De app stelt gelijkaardige producten voor als degene die waarvoor de consument interesse toonde.
Spott werd vorig jaar gelanceerd en werd al 170.000 keer gedownload en omvat een databank van producten die duizend keer belangrijker is dan die van Zalando. Elke maand worden 1.000 producten gekocht via Spott. "De contracten met Medialaan en RTL en de interesse van Hollywood tonen dat deze Belgische start-up internationaal erkend worden", aldus BAM. Voor zijn internationale ontwikkeling wil Spott overnames, joint-verntures en partnerschappen realiseren.
Op basis van meer dan 35 kandidaten weerhield de jury vijf dossiers voor de editie 2017 van New Brand of the Year. De geselecteerde kandidaten hebben eind november hun merk voor de jury gepresenteerd. De uiteindelijke stemming gebeurde door het publiek (30%) en de jury (70%). Het resultaat werd bekend gemaakt op het BAM Marketing Express.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?