Beerwulf is sinds begin deze maand ook in België actief, en dit zowel in Vlaanderen als in Wallonië. De Nederlandse webwinkel voor speciaalbieren is in eigen land pas in maart van start gegaan. Het is een initiatief van Heineken, maar de webshop verkoopt vooral bier van concurrenten en lokale brouwers. Zo zijn naar aanleiding van de intrede op de Belgische markt ruim 140 Belgische bieren in het assortiment opgenomen.

Beerwulf is bedacht en opgezet door Heineken en deze is ook de enige aandeelhouder. Toch opereert de webshop volledig los van de biergroep. Van de honderden aangeboden bieren, is slechts een zeer kleine minderheid afkomstig van Heineken-dochters. Het bedrijf beschouwt zich als een volwaardige start-up. De zetel is overigens niet bij Heineken gevestigd, maar bij B.Amsterdam, een trekpleister voor startende bedrijven in Slotervaart. Het tienkoppige team bestaat uit bierkenners en e-commerce professionals onder leiding van Hans Böhm, een vroegere marketingmanager van Heineken.

De webshop is duidelijk Nederlands, met zeer krappe levertijden en lage of geen leveringskosten. Bestelt men voor 17 uur (18 uur in Nederland), dan heeft men zijn bieren de volgende dag in huis. De verzendkosten zijn 4,95 euro, maar vanaf 12 flessen is de levering gratis. De prijzen zijn naar eigen zeggen vergelijkbaar met die in de traditionele handel.

Beerwulf werkt niet via een groothandel. Het koopt het bier zelf in en laat een logistieke partner de flessen ophalen bij de brouwerijen. Die slaat ze op in een magazijn in Utrecht en stelt van daaruit de bestellingen samen.

 

Start internationale groei

Van bij het begin stak het management van Beerwulf niet onder stoelen of banken dat het zeer snel internationaal zou gaan. “We hebben het technisch en organisatorisch bewust zo opgezet dat we snel kunnen groeien”, zei Böhm begin dit jaar in de Nederlandse pers. België is dus logischerwijs het eerste land waar een lokale webwinkel opent. Uitzonderlijk is wel dat die van meet af aan ook in het Frans bestaat.