Ahold Delhaize behaalde positieve resultaten in het tweede kwartaal van 2023, vooral op het vlak van e-commerce. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de groep zopas vrijgaf.

In het tweede kwartaal kon Ahold Delhaize zijn omzet laten groeien tot 22,1 miljard euro, een stijging van 4,3% bij constante wisselkoersen. In de Verenigde Staten wist de groep zijn omzet (exclusief brandstoffen) met 3,6% te doen toenemen, in Europa ging het zelfs om +6,3%. Zonder de impact van stakingen in Europa (bij Delhaize België en Albert Heijn in Nederland) zou de like-for-like groei zelfs 7,6% geweest zijn. De winstmarge klokte daarnaast af op 4,1%. Voor heel 2023 voorspelt de groep een kasstroom tussen de 2 en 2,2 miljard euro, net als een verhoging van het dividend met 7% tot 0,49 euro bruto per aandeel. Ondanks deze resultaten, die beter uitvielen dan verwacht, daalde het aandeel van Ahold Delhaize vanochtend met 2,8% op de beurs.

CEO Frans Muller benadrukte bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers vooral de goede prestaties van e-commerce: "Bij bol.com steeg de gross merchandise value met 10,5% tot 1,4 miljard euro. Bij Albert Heijn hebben we de grens van 800.000 premium abonnees overschreden en blijven we de winstgevendheid van e-commerce verbeteren." De baas van de groep vertelde bovendien aan Bloomberg dat hij niet uitsloot dat hij de beursgang van bol.com nieuw leven zou inblazen, weliswaar op het juiste moment. Hij was ook vol vertrouwen over de ontwikkelingen bij Delhaize: "Wat het Delhaize-initiatief betreft, ben ik ervan overtuigd dat het managementteam op de goede weg is en we verwachten dat de ombouw van de eerste vijftien winkels in eigen beheer naar franchise in oktober en november zal beginnen."