A Slice of Quality
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
A Slice of Quality
De ‘A Slice of Quality - Choose PDO and PGI Deli meats from Europe’-campagne, medegefinancierd door Europa, zet maar liefst vier Italiaanse producten in de schijnwerpers: Mortadella Bologna BGA, Zampone Modena BGA, Cotechino Modena BGA en Salamini Italiani alla Cacciatora BOB. “Deze producten zullen veel aandacht krijgen in de Belgische media en we zullen specifieke initiatieven voorstellen voor supermarkten”, zegt Gianluigi Ligasacchi, directeur van drie Italiaanse consortiums die deze producten promoten.
De komende maanden zullen de Belgische consumenten ongetwijfeld visuals te zien krijgen rond de campagne ‘A Slice of Quality - Choose PDO and PGI Deli meats from Europe’. De campagne werd in november in België gelanceerd, en zet vier Italiaanse producten in de kijker: Mortadella Bologna BGA, Zampone Modena BGA, Cotechino Modena BGA en Salamini Italiani alla Cacciatora BOB. “Sommige van deze producten zijn al te vinden bij grote ketens zoals Delhaize en Carrefour en in veel restaurants”, legt Gianluigi Ligasacchi, directeur van de drie consortia die deze producten promoten in Italië en ook elders in de wereld, uit. Maar waarom worden precies deze vier producten specifiek gepromoot? Ten eerste omdat de campagne ‘A Slice of Quality’ wordt medegefinancierd door de Europese Unie, die verantwoordelijk is voor het toekennen van de labels beschermde oorsprongsbenaming (BOB) en beschermde geografische aanduiding (BGA) waar de vier Italiaanse producten op de tentoonstelling over beschikken. “Meer in het algemeen is de campagne erop gericht om het concurrentievermogen en de erkenning van deze uitzonderlijke producten te verbeteren. Daarnaast het ook de bedoeling om consumenten te leren de Europese landbouwproducten met BOB/BGA te herkennen en te waarderen”, vervolgt Gianluigi Ligasacchi. “Beschermde vleeswaren zoals deze vier zijn gegarandeerd producten van topkwaliteit uit een gecontroleerde productieketen, vanaf de grondstoffen tot en met alle verwerkingsstadia. Het zijn ook duurzame producten, die geproduceerd worden met technieken die rekening houden met hun impact op het milieu, de regio en de gemeenschappen. Tot slot zijn het eigentijdse producten die voldoen aan de nieuwe verwachtingen van de consumenten, onder meer op het gebied van voedingswaarde. Ze bevatten minder zout en vet dan vroeger.”
Deze campagne, die gepland is voor de komende drie jaar in zowel België als in Spanje, wordt op verschillende fronten ontwikkeld, met onder meer de lancering van een website (www.asliceofquality.eu), de creatie van sociaalnetwerkaccounts en het ter beschikking stellen van promotiemateriaal. Meer specifiek zullen consumenten in België recepten en afbeeldingen van producten te zien krijgen op sociale netwerken en zelfs online campagnes in samenwerking met supermarkten. Het programma zal ook gepaard gaan met evenementen, waaronder de organisatie van een galadiner, deelname aan de vakbeurs Tavola 2024, samenwerkingen met vleeswarenproducenten en natuurlijk ook proeverijen in de winkels. “Dankzij de Europese financiering kunnen we jaarlijks een aanzienlijk budget besteden aan de hele communicatiestrategie in België”, klinkt het bij Gianluigi Ligasacchi. “Het is een noodzakelijke investering om de kwaliteit van onze charcuterieën te promoten. Deze campagne zal niet alleen onze producten ten goede komen, maar ook de aandacht vestigen op de retailers en zo een positief effect hebben op de verkoop. Door deze acties zullen consumenten zich bewuster worden van de vele goede eigenschappen van deze fijne vleeswaren, die met mate gegeten moeten worden maar zeker ook heel veel nutritionele voordelen hebben.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?