“Nog altijd doet slechts 4 op 10 handelaars aan e-commerce. Dat is een stijging in vergelijking met vorig jaar, maar nog te weinig.” Dat stelt zelfstandigenorganisatie Unizo naar aanleiding van de jaarlijkse e-commercebeurs in Kortrijk, die aan haar tweede editie toe is.

Vorig jaar waren er nog maar 3 op de 10 handelaars in Vlaanderen die aan e-commece deden. Vandaag zijn dat er net geen 4 op 10. “Het zijn er al meer dan vorig jaar. Maar het blijft te weinig", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

"De consument zoekt online en koopt online. Wie niet online is, bestaat niet. Als ondernemer kan je je het gewoon nauwelijks nog permitteren om niet online aanwezig te zijn," stelt hij.

Misverstanden

Unizo peilde naar het waarom van het terugdeinzen van die talrijke handelaars. Uit dat onderzoek blijkt dat gebrek aan tijd of kennis, alsook de grote online prijsconcurrentie belangrijke drempels zijn. Opvallend is wel dat ruim 4 op 10 handelaars nog altijd denkt dat hun aanbod niet geschikt is voor online verkoop. "Het zal niet altijd evident zijn. Maar je moet bekijken wat de mogelijkheden zijn. En als die er zijn, dan moet je die grijpen,” aldus Van Eetvelt. 

Hij benadrukt nog dat hoewel e-commerce aan belang wint, de fysieke winkel niet zal verdwijnen. “Mensen zullen altijd willen blijven voelen, ruiken en betasten. De beleving die je in een fysieke winkel krijgt, krijg je niet online. Maar dan moet je wel het verschil zien te maken.”

E-commerce ‘toolbox’

Hij geeft toe dat men daar niet onbezonnen aan mag beginnen. “Maar daarom  begeleidt Unizo ondernemers in het e-commerceproces via infosessies, eerstelijnsadvies en nuttige publicaties. Ze ontwikkelde ook in samenwerking met het Agentschap Ondernemen de e-commerce toolbox, vol praktische tips,” zegt hij.

Feit is dat talrijke handelaars zich vragen stellen, zoals: hoe zit het juist met die zondagsluiting en mogelijkheid om ervan af te wijken? Waar moet men wettelijk rekening mee houden als men online verkoopt? Is een socio-economische vergunning nog noodzakelijk? En wat kan men doen om die slechte levering te protesteren?  “Unizo-adviseurs kunnen daarop snel antwoord geven,” aldus de topman van de vereniging.

Juridisch in orde

Wie een webshop heeft, moet ervoor zorgen dat die juridisch in orde is. Daarom ontwikkelde Unizo het e-commercelabel om handelaars individuele juridische begeleiding te geven bij het opzetten van een webshop. Enkel wie aan de vereisten voldoet, kan het label verkrijgen. "Zo is de handelaar in kwestie zeker dat zijn of haar webshop aan alle verplichtingen voldoet".