Single serve, met andere woorden koffie in pads of capsules, neemt het voortouw op de gemalen koffie die steeds minder populair is. De sector vernieuwt voortdurend, zowel wat technologie als smaken betreft. In een markt die gedomineerd wordt door Jacobs Douwe Egberts en Nestlé, kennen de Dolce Gusto-capsules van dit laatste merk de belangrijkste groei.

Is het George Clooney, boegbeeld van Nespresso, die met zijn charmes de wereld van de koffie op zijn kop heeft gezet? Zonder enige twijfel. Het traditionele Belgische koffieapparaat moet steeds vaker wijken voor de koffiemachines die met pads of capsules werken. De consument lijkt alleen nog maar te verleiden met lungo, espresso of ristretto. Vandaag is de sector van de koffie in porties zo groot geworden dat hij de multiserve evenaart, met andere woorden de gemalen, instant- en bonenkoffie. Op tien jaar tijd is het aandeel in omzet van de single serve in België, alle merken in acht genomen, van een derde tot de helft geëvolueerd. De markt van de single serve is vooral in handen van twee grote spelers: Nestlé met zijn Nespresso- en Dolce Gusto-capsules en Jacobs Douwe Egberts met de soft pads van Senseo. Om de markt in handen te krijgen hebben de twee merken dezelfde geduchte strategie gehanteerd. Beiden hebben machines ontwikkeld die hun eigen product ondersteunen (Krups voor Nestlé en Philips voor Senseo). Daardoor hebben ze de andere A-merken en private labels gedwongen om compatibele capsules en pads te ontwikkelen. Senseo bekleedt tot hiertoe de pole position, en weet met zijn relatief lichte koffie de Belgen te bekoren. “Toch is het segment van de soft pads op een jaar tijd met 5% teruggelopen”, geeft Olga Uvarova, marketing manager single serve bij Jacobs Douwe Egberts grif toe. Cups of capsules doen het jaar na jaar beter. Het merk dat het laatste jaar het meest in de lift zit is Dolce Gusto, ontwikkeld door Nestlé. Het merk dat een decennium geleden op de markt kwam, heeft het laatste jaar een double-digit groei gekend. “Vandaag heeft één op vijf gezinnen een Dolce Gusto-apparaat in huis”, bevestigt Nicolas Tack, business manager voor Nescafé Dolce Gusto.