Bedrijven in de voedingssector en supermarkten maken maar een beperkte vooruitgang op vlak van gezondheid, voeding en duurzaamheid. Dat zegt Sciensano in een studie waarin het 33 bedrijven onder de loep nam. De grootste vooruitgang is wel te zien bij supermarkten, al blijft ongezonde voeding overheersen.

Welke inspanningen doen voedingsbedrijven, fastfoodrestaurants en supermarkten op vlak van gezondheid en duurzaamheid? Sciensano, het wetenschappelijk instituut van de overheid, bekeek 33 bedrijven uit vier verschillende sectoren: supermarkten, fastfoodrestaurants, producenten van verpakte voeding, en producenten van niet-alcoholische dranken. Ze deed dat eerder al in 2019 en kan daardoor een vergelijking maken met vijf jaar geleden. Volgens Sciensano blijft de vooruitgang over het algemeen beperkt, met enkele bedrijven die het slechter doen.

De betere resultaten zijn het meest zichtbaar bij de supermarkten: daar is volgens het wetenschappelijke instituut een gestage verbetering van de nutritionele kwaliteit van de huismerkproducten te zien. Toch blijft in supermarkten ongezonde voeding overheersen wat betreft aanbod, promoties en prominente aanwezigheid, zegt Sciensano. Ook de aanwezigheid van plantaardige voeding verbeterde duidelijk. Delhaize scoort bij de supermarkten het hoogst (65%), daarna volgen Colruyt (52%) en Lidl (51%). Aldi (42%) en Carrefour (41%) sluiten de rij. Bij de voedings- en drankfabrikanten scoort Danone het hoogst (82%), gevolgd door Nestlé (79%) en Coca-Cola (72%). De lage scores van Dr Oetker (36%) en vooral Ter Beke (17%) vallen op. 

Bij fastfoodketens is de verbetering sinds 2019 heel beperkt. Er is meer informatie over nutritionele waarde van voeding beschikbaar, maar er zijn weinig of geen engagementen om de marketing van ongezonde maaltijden te verminderen. Bij producenten van frisdranken en verwerkte voeding is het beeld gemengd: de informatie op etiketten is bijvoorbeeld verbeterd, maar de samenstelling van de voedingsproducten is meestal niet gezonder geworden. Ook daar blijven sterke engagementen om reclame voor ongezonde voeding aan te pakken uit. Bovendien is het aanbod aan fastfood in ons land de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Bij de restaurants valt de extreem lage score van Lunch Garden (2%) op. Exki, dat teert op een gezond imago, doet het evenmin goed (11%). Ze doen het beiden een pak slechter dan McDonald’s (32%) en Quick (28%).

Voor duurzaamheid scoren veel bedrijven wel beter dan voor gezondheid in vergelijking met vijf jaar geleden. Dat is logisch, zegt Stefanie Vandevijvere, coördinator van het onderzoek: “Voor duurzaamheid is er een economische stimulans: minder energie of verpakkingsmateriaal gebruiken, doet de kosten voor het bedrijf ook dalen.” Voor gezondheid ontbreekt die economische stimulans meestal. Het onderzoek stelt vast dat er geen verband is tussen de scores voor duurzaamheid en de scores voor gezonde voeding. Volgens Vandevijvere is er regelgeving van de overheid nodig om vooruitgang te boeken op vlak van gezondheid. Ze verwijst naar maatregelen die ook de Hoge Gezondheidsraad al voorstelde, zoals een verbod op promotie van ongezonde voeding bij kinderen.