
iStock
iStock
Na enkele turbulente jaren lijkt de rust op de ijskoffiemarkt teruggekeerd. De categorie groeit opnieuw. Bovendien duiken er verschillende nieuwe spelers en innovaties op.
Chaotisch. Zo kan je de evoluties op de ijskoffiemarkt de afgelopen jaren het best omschrijven. Nadat de Belgische regering, in navolging van de Europese regelgeving, op 9 december 2021 besliste dat producenten geen plastic drinkbekers voor eenmalig gebruik meer op de markt mochten brengen, kregen merken en retailers tot 2023 de tijd om hun verpakking aan te passen. Cups, het tot dan toe belangrijkste formaat op de ijskoffiemarkt, werden ingewisseld tegen flesjes. Dat had, naast de impact van de inflatie, een directe impact op de volumes van merken en private labels die daalden. Een opvallende tendens, aangezien de categorie volgens Starbucks sinds zijn start altijd met dubbele cijfers is gegroeid. Alsof de veranderingen op de ijskoffiemarkt nog niet verwarrend genoeg waren, besliste de Raad van State vorig jaar om de nieuwe wet rond het verbod op plastic drinkbekers voor eenmalig gebruik nietig te verklaren. Volgens de Raad bevatte de wet namelijk geen duidelijke motiveringsgrond en werd de Europese Single-Use Plastics-richtlijn niet correct omgezet. Het gevolg: chaos. Alle merken waren net overgeschakeld op flesjes en konden alweer terugschakelen. Wel cups, geen cups, terug cups … Kan er iemand nog volgen?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Interview met Dietrich Heumann (COO bij TEDi): “Het volstaat niet om een discounter te zijn om succesvol te zijn”
Interview met Pascal Niclot (voorzitter bij APLSIA): “Stop de waanzinnige wedloop om steeds meer winkels te openen”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?