Het Israëlische bedrijf Flytrex mag in Reykjavik met bezorgdrones vliegen. Voor de e-commerce marktplaats AHA gaat het pakjes tot 3 kilo vervoeren. De IJslandse hoofdstad is de eerste stad ter wereld die zo’n toestemming geeft. Het gaat wel om een test met één vliegroute en de drones vliegen hoofdzakelijk boven water.

Zoals vaker met nieuws over leveringsdrones, moet het met een flinke korrel zout genomen worden. Toch betekent deze toestemming een stapje meer in de ontwikkeling van pakjesdrones.

Flytrex ontwikkelt zelf geen drones, maar ontwikkelt logistieke systemen waarbij onbemande vliegmachines gebruikt worden. Flytrex gaat voor AHA in Reykjavik pakketjes bezorgen, of beter gezegd in een bepaalde wijk ervan. Deze bevindt zich op slechts 2 kilometer in vogelvlucht van diens logistiek centrum, maar over de weg is de afstand 7 kilometer omdat er rond een brede baai moet gereden worden. Een koerier is gemakkelijk 20 minuten onderweg om er een pakje te leveren, terwijl een drone de klus in een paar minuutjes klaart.

De drone vliegt buiten het gezichtsveld van een operator en daarom automatisch. Dit betekent een veiligheidsrisico. Dat de stad de vergunning heeft gegeven om te vliegen, heeft te maken dat het tuigje over water vliegt. Wat ook meespeelt, is dat de drone niet tot aan het huis van de bestemmeling vliegt, maar tot een plek waar een lokale koerier het pakje uit de drone neemt voor de ‘laatste meter’.

AHA en Flytrex verwachten dat de drone 20 keer per dag op die route zal ingezet worden voor leveringen van sushi, hamburgers, bier en dergelijke. Zij hopen wel dat de test succesvol is en dat zij tegen het einde van het jaar de toelating krijgen om meer vliegroutes te openen.

Een flimpje over de test in Reykjavik ziet u hier: