De retail bevestigde zijn positie als de op een na meest waardevolle sector, na de technologiesector en voor de bankensector, in de Brand Finance Global 500-ranking van 2022. Daarbij overschreed ze voor het eerst de kaap van 1 biljoen dollar. 

Sinds het uitbreken van de gezondheidscrisis is de retail de snelst groeiende sector in de Brand Finance Global 500-ranking, met een stijging van 46% in termen van merkwaarde. Dat is meer dan de technologiesector (+42%) of de media (+33%). Amazon blijft marktleider binnen de retailsector, en de nummer 2 over alle sectoren, met een waarde van 350,3 miljard dollar. Daarachter steeg Walmart van de 6de naar de 5de plaats, met een groei van 20% in merkwaarde tot 111,9 miljard dollar. De retail had dit jaar ook de meeste nieuwkomers in de ranglijst, met negen merken, waarvan de meeste supermarkten zijn die zichzelf toegankelijker hebben gemaakt door online winkelen en click and collect aan te bieden, aldus het adviesbureau dat gespecialiseerd is in merkwaardering.

"De spelers die wendbaar waren hebben indruk gemaakt"

"Na de lockdown leek het in eerste instantie dat de retail zou afzien, maar spelers die blijk gaven van wendbaarheid en gebruik maakten van technologie, hebben een goede indruk gemaakt met solide winsten", aldus David Haigh, CEO van Brand Finance, die eraan toevoegde dat "de transformatie van de sector om te voldoen aan de veranderende behoeften van klanten de basis heeft gelegd voor welvaart op korte en lange termijn.”

Wat onthouden we verder nog uit de nieuwste editie van de Brand Finance Global 500? Het feit dat nieuwkomer TikTok het snelst groeiende merk was in waarde wereldwijd, met een stijging van 215%. Apple behield zijn titel van meest waardevolle merk met een recordwaardering van meer dan 355 miljard dollar, daarmee eindigt het vóór Amazon en Google. Ten slotte bleven de Verenigde Staten en China de ranglijst domineren: zij waren goed voor tweederde van de totale merkwaarde.