iStock
Exclusief
iStock
Proteïnerepen veroveren een plaatsje in de winkelrekken, zowel in de omgeving van de kassa als in de klassieke afdelingen. Ze zijn uitgegroeid van nicheproducten tot artikelen voor het grote publiek, die zowel inspelen op de on the go trend als op die van sport en ‘body management’.
Proteïnerepen zijn goed op weg om een klassiek impulsaankoopproduct te worden, naast traditionele producten als kauwgom, chocoladerepen en snoep. Zoals marktonderzoeksbureau NielsenIQ onlangs nog verklaarde tijdens een van onze Gondola-events, zijn eiwitrepen sinds twee à drie jaar erg in trek in de retail, met groeicijfers van meer dan tien procent. De top drie van best verkopende producten in de retail wordt aangevoerd door de proteïnerepen van Nature Valley, die in 2024 goed waren voor een gecumuleerde waarde van 6 miljoen euro (bron: NielsenIQ). Op de tweede plaats komen de repen van Fulfil (3,5 miljoen euro in 2024) en tot slot die van Barebells (1,9 miljoen euro in 2024). Jet Import, dat al een aantal jaren de Fulfil-proteïnerepen verkoopt, wijst erop dat zijn eiwitrepen in de kioskverkoop vandaag vrijwel even belangrijk zijn als traditionele chocoladesnacks. “Eind 2024 hadden de Fulfil-repen een markaandeel in waarde van 14,8% in het assortiment van de repen die in kiosken worden verkocht. Dat is een stijging met 4%, terwijl Mars, Snickers en Twix, met een marktaandeel van 30,9%, over dezelfde periode met 3% daalden”, vertelt Yannick Vermeulen, category manager off trade voor Jet Import. “In de kiosken hebben Côte d’Or-repen een marktaandeel van 20,3% (+0,5%) en halen de Kinder Bueno-repen 19% (-1,8%). Die cijfers zijn trouwens vrij gelijkaardig voor de verkoop in tankstations.” Door de voorliefde van het publiek voor die producten ontstond een echte bottleneck en de voorbije twee à drie jaar verschenen er dan ook allerlei spelers op het terrein, zowel kleine merken als zwaargewichten in de sector. Naast Nature Valley, Fulfil en Barebells (D-drinks) gaat het ook om merken als Nākd (Lotus), Be-Kind (Mars), Isostar (Nutrition & Santé) en ook Eat Natural.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?