Drankenketen Prik&Tik opent zijn eerste online drinkshop prinkentik.be. Na twee jaar onderzoek besluit de drankenketen om het succes van zijn fysieke winkels ook online verder te zetten. Tegen eind 2018 wil Prik&Tik zijn online shop even rendabel maken dan een fysieke winkel.

De 88ste winkel van drankenketen Prik&Tik is niet langer een ‘brick & mortar store’. Na twee jaar voorbereiding, inclusief exhaustief marktonderzoek, besloot de keten dat het eindelijk tijd was om deze online stap te zetten. Op prikentik.be kunnen consumenten kiezen uit meer dan 3500 productreferenties. De website biedt bovendien een totaalassortiment aan, met focus op speciale bieren en sterke dranken. Zo hoopt Prik&Tik tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant. Uit de pilootfase van prikentik.be bleek namelijk dat online klanten eerder op zoek zijn naar specialiteiten dan wel naar de courante bieren, gins en frisdranken. 

Nichemarkt

Volgens Prik&Tik is dit het ideale moment om het online pad te bewandelen. “De eerste stap op de online markt is sowieso een belangrijke strategische stap voor iedere onderneming. We denken dat het moment daar is om met Prik&Tik deze stap te zetten. Daar zijn verschillende duidelijk aanwijsbare redenen voor. Na een eerder aarzelende start van het online shoppen in België, zeker in vergelijking met onze buurlanden, kende de online markt in ons land vorig jaar een bijzonder explosieve groei. Niet alleen de ondertussen klassieke online sectoren zoals kleding en de reissector groeiden sterk, ook de kleinere nichemarkten deden het goed. Vooral dat laatste is voor ons een erg belangrijke indicator. We merken ook dat de consument gevoelig is voor het argument ‘koop Belgisch’, ook online. Retailspecialist Gino Van Ossel en retailer Schoenen Torfs kwamen trouwens tot diezelfde conclusie", legt Filip Tevens, algemeen directeur van Prik&Tik uit. 

Volgens de drankenketen is het dan ook beter om te kiezen voor een zorgvuldig afgebakende niche met een mooi kwalitatief aanbod. Een nieuwe kleine webwinkel maakt immers geen kans tegen internationale spelers. "Onze niche is de drankenmarkt en in die niche leggen we het accent op de diepte van ons aanbod. Zo spelen we in op twee belangrijke markttrends: de steile opmars van de zogenaamde craft beers en de populariteit van de speciale gins. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we ons concentreren op het aanbod binnen- en buitenlandse speciale bieren en gins. Maar ook in het segment aperitieven, rums, whisky’s en frisdranken hebben we een mooi aanbod. We kennen de markt beter dan wie ook en volgen nauwgezet de markttendensen waar we op inspelen met een dynamische aanpak van ons gamma”, stelt de algemeen directeur.

Geïntegreerd in het businessmodel 

Prik&Tik benadrukt dat er goed is nagedacht over het financiële plaatje van de online shop. "Het hoofdkantoor van Prik&Tik is een CVBA waarin alle leden-winkeliers participeren. De online shop is ontwikkeld vanuit de CVBA die de opstartkosten draagt en verantwoordelijk is voor de commercialisatie en de logistieke organisatie. Op die manier dragen de leden enerzijds bij in de investeringskosten, maar kunnen zij ook mee genieten van de toekomstige winsten", verklaart Tevens. Toch beseft hij dat de webwinkel mogelijk een interne concurrent kan worden voor de bestaande Prik&Tik-winkels. Al minimaliseert hij dat probleem door het terugverdieneffect dat via de CVBA-structuur ontstaat, te benadrukken. Volgens de algemeen directeur was de opening van de online winkel bovendien een noodzakelijke zet om de concurrentie een stap voor te blijven. Dat de online shop daarnaast een negatief effect zou hebben op hun huidige cliënteel, ontkent hij. “We zijn er vrij zeker van dat we via de online shop niet zullen kannibaliseren op ons bestaande cliënteel, maar vooral nieuwe klanten zullen aantrekken en extra omzet zullen genereren. Voor de nieuwe klanten mikken we vooral op het eerder jonge klantensegment dat nog niet de stap zette naar een drankenspeciaalzaak en sneller kiest voor het gebruiksgemak van een online shop. Voor de extra omzet rekenen we ook op onze klanten die niet steeds de mogelijkheid hebben om binnen onze openingsuren te shoppen en ervoor kiezen om online hun bestelling te plaatsen”, aldus de algemeen directeur.

Online promotie

“In de pilootfase zijn we gestart zonder enige vorm van communicatie en promotie. We wilden bewust voorzichtig starten en het nieuwe platform volledig uittesten voor we er echt tegenaan gaan. De eerste testweken zijn zeer positief verlopen. Na een maand proefdraaien, genereerden we toch behoorlijk wat klanten en we merken dat zowel het platform als de logistiek vlot functioneren. In de loop van de volgende weken starten we de online promotie vanuit onze eigen earned media, met name de facebookpagina ‘Daar drinken we eentje op’ met meer dan 33.000 volgers en onze e-newsletter die we maandelijks mailen naar bijna 140.000 klanten. Payed media zoals bannering en adwords zullen snel volgen. Een online shop promoot je optimaal via online media. Prikentik.be is voor ons een bijzonder spannend verhaal maar we geloven rotsvast in de succesvolle afloop”, besluit Jan Dalemans, voorzitter van Prik&Tik.