iStock
Exclusief
iStock
Hoe evolueren de prijzen in de categorie drinks? Gondola trok op onderzoek uit.
In de meeste categorieën stijgen de prijzen, gedreven door innovatie en inflatie. In sommige segmenten, zoals frisdranken, compenseren deze prijsstijgingen deels de volumedaling, wat resulteert in een lichte waardegroei. Sport- en energiedranken vormen een uitzondering: hier nemen zowel de waarde als het volume toe, wat aangeeft dat consumenten ondanks hogere prijzen meer blijven kopen. Ook plat water groeit in volume én waarde, gestimuleerd door lagere prijzen. Bruiswater daarentegen daalt zowel in waarde als in volume, ondanks een lichte prijsstijging. Dit wijst erop dat het segment onder druk staat en aan populariteit verliest.
“We proberen prijsstijgingen zoveel mogelijk te beperken om de koopkracht van consumenten te beschermen”, geeft Christophe Scharpé, head of corporate affairs bij Spadel Group, mee. “Toch was er ook bij ons in 2024 een lichte prijsstijging. Deze was noodzakelijk om de stijgende kosten voor onder andere ingrediënten, logistiek en media-aankopen te compenseren, evenals de automatische indexering van lonen in België.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?