Hoe evolueren de prijzen in de categorie drinks? Gondola trok op onderzoek uit.

In de meeste categorieën stijgen de prijzen, gedreven door innovatie en inflatie. In sommige segmenten, zoals frisdranken, compenseren deze prijsstijgingen deels de volumedaling, wat resulteert in een lichte waardegroei. Sport- en energiedranken vormen een uitzondering: hier nemen zowel de waarde als het volume toe, wat aangeeft dat consumenten ondanks hogere prijzen meer blijven kopen. Ook plat water groeit in volume én waarde, gestimuleerd door lagere prijzen. Bruiswater daarentegen daalt zowel in waarde als in volume, ondanks een lichte prijsstijging. Dit wijst erop dat het segment onder druk staat en aan populariteit verliest.

“We proberen prijsstijgingen zoveel mogelijk te beperken om de koopkracht van consumenten te beschermen”, geeft Christophe Scharpé, head of corporate affairs bij Spadel Group, mee. “Toch was er ook bij ons in 2024 een lichte prijsstijging. Deze was noodzakelijk om de stijgende kosten voor onder andere ingrediënten, logistiek en media-aankopen te compenseren, evenals de automatische indexering van lonen in België.”