Winkels die zowel offline als online aanwezig zijn, zijn populairder dan pure online spelers. Ze hebben dat te danken aan de nabijheid van een winkel en grotere naambekendheid. Maar liefst 99% van de winkels profiteren van dat halo-effect, meldt RetailSonar in zijn nieuwste trendrapport. Vorig jaar versterkte dat effect nog.

In zijn nieuwste rapport analyseert RetailSonar, een specialist in locatiestrategie, de geanonimiseerde verkoopdata van meer dan 650 winkellocaties (food en non-food) van 14 maart 2020 tot 15 oktober 2021. “Handelaars realiseren meer online omzet in gebieden rondom fysieke winkels. Dit heeft te maken met naamsbekendheid (ze zijn top of mind) en nabijheid (een winkel om de hoek zorgt voor meer vertrouwen). We noemen dit ook wel het ‘halo-effect”, aldus RetailSonar. “Als je de herkomst van jouw online sales in kaart brengt, krijg je zicht op de sterkte van het halo-effect. Zo ontdek je hoeveel online omzet aan elke winkel toe te schrijven is en krijg je goed zicht op de extra online omzet in de omgeving van jouw fysieke winkels. 99% van de onderzochte locaties noteerden ook in 2021 een stijging van het ‘halo-effect’.” 

Nabijheid en winkelnetwerk extra troef

Het belang van de offline-online wisselwerking kwam volgens RetailSonar extra tot uiting tijdens de lockdownperiodes. “Daarbij zien we in de cijfers duidelijke verschillen tussen de eerste en tweede periode van winkelsluitingen. De eerste lockdown-weken laten een sterke piek in de thuisbezorging zien. Tijdens de tweede lockdown periode valt juist de sterke groei van click & collect op. Nabijheid en een groot winkelnetwerk bleken een duidelijke extra troef ten opzichte van de pure online players zoals bol.com en Amazon.” 

Troeven versterken

RetailSonar geeft winkeliers advies om de wisselwerking tussen offline en online te versterken. Het is belangrijk om de twee niet als concurrenten voor elkaar te zien, benadrukt de specialist. Winkeliers kunnen de twee beter laten inspelen op elkaar door onder meer klanten de mogelijkheid te geven bestellingen af te halen, de nabijheid van de winkel duidelijk te maken en ervoor te zorgen dat hun winkel zowel digitaal als fysiek goed zichtbaar is, onder meer via gerichte online advertenties in de regio’s waar de winkel gevestigd is.