Auteur, innovatie-expert en keynote speaker Peter Hinssen richt in zijn nieuwe boek ‘The Phoenix and The Unicorn’ zijn blik op grote bedrijven die zichzelf heruitvinden en als een feniks uit hun as herrijzen. Met als grote voorbeeld de Amerikaanse supermarktketen Walmart. “Ik ben verliefd op dat bedrijf.”

Weinig mensen zijn zo door de wol geverfd als het over innovatie en ondernemen gaat als Peter Hinssen. Hij is kind aan huis bij heel wat technologiebedrijven in Silicon Valley en legt zijn oor te luisteren bij grote bedrijven uit verschillende sectoren. De lessen die hij daaruit getrokken heeft, heeft hij opgeschreven in zijn nieuwe boek, ‘The Phoenix and The Unicorn’. Daarin heeft hij het niet over ‘unicorns’, start-ups die uitgroeien tot belangrijke spelers, maar wel over bedrijven die uit hun as herrijzen en zichzelf heruitvinden in moeilijke tijden. “Unicorns zijn start-ups met een heel interessant verhaal, maar ook grote bedrijven kunnen een heel mooi parcours afleggen. Of juist het tegenovergestelde: er zijn grote bedrijven die gefaald hebben wanneer ze met disruptie in hun sector te maken kregen. Iedereen kent de twee grote voorbeelden: Kodak en Nokia. Zij zagen de veranderingen niet komen, of toch zeker niet op tijd, en gingen ten onder.”

Walmart is een bedrijf dat wel zichzelf wist heruit te vinden.