Geen betere bondgenoot van de consument dan pasta. Dat is pas voeding die gemakkelijk op voorraad te houden is, eenvoudig te bereiden, te gebruiken in een hele reeks lekkere en snelle gerechten en geliefd bij alle leeftijdsgroepen. En om het plezier compleet te maken, is pasta ook nog zo goedkoop dat we ons zelfs ‘premium’ kunnen veroorloven zonder failliet te gaan. Niet te verwonderen dus dat pasta na de inflatiepiek die de volumes in alle categorieën had afgeremd, nu weer aan een groeipad is begonnen.
Eerst kwam de coronapandemie. De gezondheidscrisis, die alle aankopen van bewaarvoeding een boost gaf, was uiteraard ook gunstig voor de categorie van de pasta. Na die oververhitting volgde echter een bittere koudegolf, met een terugkeer naar een meer ‘normaal’ consumptieniveau en ook een aantal opeenvolgende prijsstijgingen: na de heel forse toename van de prijzen voor harde tarwe volgden ook die van alle andere grondstoffen. Zo kwam de inflatiespiraal op gang die de consumptiemarkt twee jaar lang teisterde. Alles werd duurder: energie, karton, arbeid, transport … Hogere prijzen betekenen vaak lagere volumes, en dat was inderdaad wat er in 2023 gebeurde, met een volumedaling voor pasta van 3%.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?