De Duitse parfumerieketen Douglas sluit 70 winkels in Europa. Op die manier probeert de keten kosten te besparen om zo meer te investeren in een uitgebreider gamma aan accessoires en mode-artikelen online. Hoeveel mensen hun werk verliezen is voorlopig niet duidelijk. Dat schrijft Manager Magazin.

Slechts nieuws voor parfumerieketen Douglas: tegen eind 2020 sluit het bedrijf 70 winkels in Europa, ofwel 3% van zijn totale winkelpark dat bestaat uit 2.400 vestigingen. Hoeveel werknemers er hierdoor hun job verliezen, is voorlopig nodig onduidelijk. Al benadrukt Douglas wel dat een groot deel van de getroffen werknemers in andere filialen van de keten aan de slag kunnen.  

De beslissing komt niet geheel onverwacht. Net als vele andere ketens heeft Douglas af te rekenen met dalende bezoekersaantallen in zijn fysieke winkels en voelt het de hete adem van e-commercereuzen als Amazon in zijn nek. CEO Tina Müller besloot dan ook om het hele winkelpark grondig door te lichten en zo minder rendabele winkels van de hand te doen. Op die manier kan Douglas meer investeren in zijn online gamma dat het trouwens vanaf de kerstperiode flink wil uitbreiden met accessoires en mode-artikelen. 

Ter herinnering, Douglas behaalde vorig jaar nog een omzet van 3,3 miljard euro, maar zag zijn verlies door de grote concurrentie binnen de sector ook toenemen tot 290 miljoen. Afwachten dus of de focus op online het verlies kan goedmaken.