Robots op wielen die de pakjes van e-commercebestellingen, voeding of boodschappen aan huis leveren zouden weleens sneller in het straatbeeld kunnen verschijnen dan verwacht. Een beetje overal ter wereld wordt eraan gewerkt. Ook in Vlaanderen houdt men rekening met deze mogelijkheid en is een project gestart.
In San Francisco reed er dezer dagen een robot rond van Yelp en Eat24 (Foto) die voedingspakketten kan vervoeren. Een journalist van TechCrunch kwam het voertuigje tegen en kon er een foto van maken. Wel zag hij onmiddellijk dat het nog steeds niet autonoom kan rijden en van op afstand met een console bestuurd werd. Dat neemt niet weg dat er ook in Californië aan gewerkt wordt. Overigens: Google patenteerde enkele maanden geleden een autonoom rijdende bestelwagen met pakjeskluizen.
In Europa investeerde Daimler, het moederhuis van Mercedes-Benz, in StarshipTechnologies, die al langer werkt aan een leverrobot, Robovan genaamd. Deze startup uit Estland is het bedrijf van de oprichters van Skype en staat al vrij ver met de ontwikkeling van haar bezorgrobots. Na verschillende Europese steden, worden nu ook al ‘live’ tests uitgevoerd in Washington DC.
Dat Daimler in de startup investeerde is geen toeval: Mercedes-Benz werkt aan een bestelwagen die als een moederschip voor Robovans dient. In de wagen kunnen acht of negen van deze bestelrobots meegenomen worden. Ze kunnen 5 kilometer ver rijden met een zending tot 15 kg. De bestelwagen zou naar een plek rijden van waaruit de Robovans hun lading autonoom tot bij de consument thuis zou brengen.
Ook in Vlaanderen
Het ziet er dus naar uit dat bezorgrobots vrij snel in de stadslogistiek zullen ingezet worden. Of kunnen worden. Want buiten de technologische aspecten zijn er ook praktische aspecten die nog bestudeerd moeten worden. Daarom startte het VIL (tot voor kort bekend als Vlaams Instituut voor de Logistiek) met een project om de inzetbaarheid van autonome, elektrische voertuigen in de stadslogistiek te onderzoeken.
Aan het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) nemen de bedrijven bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en ACP CO₂ deel, alsook het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Mechelen.
Veel praktische vragen
Volgens Kris Neyens, de projectleider, moet er nog veel in kaart gebracht worden. ”Enkele vragen zijn: waar zullen deze ALEES rijden? Kunnen zij enkel ingezet worden in het stadscentrum of ook in de rand? Zullen zij zich ook in verkeersvrije zones mogen begeven? Waarvoor worden ze gebruikt: enkel voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen? Hoe zullen zij operationeel worden ingezet en welke data zijn nodig om deze voertuigen aan te sturen? “, zegt hij.
Deze autonome bezorgrobots zullen niet alleen met de consument moeten kunnen communiceren, bijvoorbeeld om te melden dat zij voor de deur staan. Maar ze zullen ook over een zekere intelligentie moeten beschikken. Neyens geeft het voorbeeld: “Stel dat de consument die een bestelling geplaatst heeft, onvoorzien afwezig is. Het zou over intelligentie moeten beschikken om het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt, om nutteloze kilometers en kosten te vermijden”.
Het feit dat de stad Mechelen in het project gestapt is, opent alvast mogelijkheden voor praktische tests met leverrobots in de binnenstad. Uit proeven in andere steden is gebleken dat de medewerking van het stadsbestuur van groot belang is.