De oorlog in Oekraïne en de prijsstijgingen geven het consumentenvertrouwen in ons land een even grote klap als bij het begin van de coronacrisis. De daling is de scherpste sinds de indicator in 1985 in het leven geroepen werd, meldt de Nationale Bank.
Net op het moment waarop het ergste van de coronacrisis achter de rug leek, zorgt de oorlog in Oekraïne voor een forse krimp in het consumentenvertrouwen. De indicator geeft aan hoe positief Belgen staan tegenover de economie, werkgelegenheid, hun financiële situatie en hun spaarvermogen. In februari bleef het vertrouwen hangen op +1, wat wil zeggen dat er net iets meer optimisten dan pessimisten zijn over bovenstaande thema’s. Nu is de indicator naar -16 gedoken. De vooruitzichten over de algemene economische situatie staan met -47 op een historisch laag niveau, zegt de Nationale Bank in een perscommuniqué. Ook de inschatting van de eigen financiële situatie van de gezinnen is stevig gedaald tot -14. Een maand geleden stond dat onderdeel van de indicator nog op -5. De daling van het consumentenvertrouwen is even groot als bij het begin van de coronacrisis, maar bevindt zich wel nog altijd op een hoger niveau als toen. Scherpe schommelingen zijn niet helemaal uitzonderlijk bij het consumentenvertrouwen, al is het gevoel van onzekerheid bij gezinnen wel groot.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?