Na Aldi installeren nu ook Lidl en Carrefour een automatisch klantentelsysteem in hun winkels. Consumenten zullen een rood scherm te zien krijgen als er te veel volk is in de winkel en moeten dan even wachten. De automatische toegangscontrole moet helpen om de veiligheidsmaatregelen beter te garanderen.

Consumenten die hun boodschappen bij Lidl doen hebben het vast al gemerkt. Wie een winkel wil betreden krijgt voortaan een groen of rood scherm te zien. De werking is simpel: is het maximale toegelaten aantal klanten bereikt in de winkel, dan krijgen klanten buiten een rood scherm te zien en moeten ze even wachten. De toegangsdeuren gaan dan ook automatisch dicht. Van zodra er iemand de winkel verlaat, springt het scherm terug op groen en kunnen klanten die aan het wachten waren naar binnen gaan. Dit automatische klantentelsysteem moet helpen om de veiligheid in de winkel op lange termijn garanderen. Ook zijn er geen bewakingsagenten meer nodig om de veiligheidsmaatregelen te controleren.

Het systeem wordt momenteel stap voor stap uitgerold bij de smart discounter. Vandaag is het al terug te vinden in 22 filialen. Tegen september moet dat aantal opgetrokken zijn tot 100 en tegen oktober moeten 250 van de 306 winkels uitgerust zijn met deze toegangscontrole. 

“Tot nu toe stond een steward aan de ingang van de winkel om te controleren hoeveel mensen er binnen en buiten kwamen. Maar een scherm is nog accurater en bovendien is het voor klanten onmiddellijk duidelijk of ze de winkel binnen kunnen en of ze nog even moeten wachten”, verduidelijkt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl. “We hebben voor elke winkel afzonderlijk laten berekenen hoeveel mensen maximaal tegelijk aanwezig mogen zijn om veilig te kunnen winkelen. Door met zo’n borden te werken zijn we zeker dat er voldoende afstand gehouden kan worden tussen de klanten.” 

Tegen eind augustus ook bij Carrefour

Lidl is niet de enige. Ook Carrefour volgt later deze maand. “Alle 84 geïntegreerde Carrefour-winkels zullen eind augustus worden uitgerust met een automatisch klantentelsysteem. We zijn momenteel volop bezig met de uitrol ervan”, verklaart Ariane Goossens, woordvoerster bij Carrefour. “Ook franchisepartners die dat wensen kunnen dit systeem of een gelijkaardig systeem installeren.” Toch worden niet alle Carrefour-winkels uitgerust. “Omwille van hun kleine oppervlakte installeren we het systeem niet in Carrefour Express-winkels. Zij zullen het aantal klanten tellen door het aantal winkelmandjes te beperken”, besluit Ariane Goossens.

“Wij verkiezen een human touch boven technologie”

Toch zijn niet alle supermarktketens overtuigd. Zo maakt Colruyt Group bewust geen gebruik van het systeem. “Om de veiligheidsmaatregelen te garanderen beperken wij het aantal karren op de parking. Daarnaast houdt elke gerant een oogje in het zeil bij zijn winkel en beslist hij zelf of er nog extra maatregelen nodig zijn”, aldus Silja Decock, woordvoerster bij Colruyt Group. Bij Albert Heijn wordt het automatische klantentelsysteem momenteel ook getest, maar of het ook zal worden ingevoerd is een andere kwestie. “Er zijn inderdaad testen lopende, maar dat wil niet zeggen dat we het systeem ook daadwerkelijk zullen invoeren. We merken dat de toegangscontrole door 'echte' mensen erg geapprecieerd wordt door onze klanten. Daarom verkiezen wij de human touch boven technologie”, besluit Ann Maes van Albert Heijn.