#1 Chocolademerk Meurisse, mosterdfabriek Bister en zeepfabriek Savonneries Bruxelloises hadden voorgoed uit de winkelrekken kunnen verdwijnen. Maar daar staken enkele jonge Belgische ondernemers een stokje voor. Ontdek in onze mini-serie hoe ze deze iconische merken nieuw leven inbliezen. Starten doen we met Savonneries Bruxelloises.

Savonneries Bruxelloises, de grootste artisanale zeepfabriek van België, had voorgoed in de vergetelheid kunnen raken zonder het enthousiasme van Maxime Pecsteen en Maxime de Villenfagne. “In januari 2020 bracht ik toevallig een bezoek aan het bedrijf, dat gelegen is in Laken, vlakbij Tour & Taxis”, vertelt Maxime Pecsteen. “Ik ben letterlijk gevallen voor de charmes van het gebouw en de geur van zeep. De voormalige eigenaars van Savonneries Bruxelloises, dat al sinds 1926 bestaat, wilden ermee stoppen. Ik was toen verantwoordelijk voor de internationale expansie van brouwerij Brussels Beer Project. Ik was niet per se van plan om een bedrijf over te nemen, maar ik zag het als een echte uitdaging. Ik heb altijd al een passie gehad voor de ontwikkeling van een fabriek in de hoofdstad, waar de industrie de laatste decennia sterk is afgenomen. Onze uitdaging was om Savonneries Bruxelloises een 21ste eeuwse toets te geven. Jonge ondernemers hoeven dus niet per se een start-up op te richten.” 

Savonneries Bruxelloises

Savonneries Bruxelloises is gespecialiseerd in premium zeep en richt zich op de B2B-markt, als huismerk of voor andere merken. Ze zijn overal in België te vinden in premium winkels, hotels, enzovoort. Om de continuïteit te garanderen, hebben de twee ondernemers het huidige personeel (7 à 8 personen), waaronder een meester-zeepmaker die al 45 jaar in dienst is, behouden en worden ze soms bijgestaan door de voormalige bedrijfsleiders. Er zijn genoeg uitdagingen in 2021: de verkoop nieuw leven inblazen, want de helft van het cliënteel is weggevallen door de crisis (door de sluiting van de horeca), de digitale communicatie ontwikkelen en de nationale en internationale expansie voortzetten. “We willen een ratio aanhouden van 30% binnenlandse verkoop en 70% export. Onlangs hebben wij de solid shampoo gelanceerd. We denken dat deze kleine trend zich in de komende jaren zeker zal ontwikkelen. We zijn ook geïnteresseerd om in supermarkten te gaan verkopen.” 

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine