Safeshops.be presenteert voor het vijfde jaar op rij zijn Belgian Online Shopping Survey, een onderzoek waarbij Why5Research het online aankoopgedrag van Belgische consumenten onderzoekt. 

Uit het onderzoek komt één zaak heel duidelijk naar voor: de groei van online shoppen zet zijn opmars verder. Een evolutie die mee in gang gezet werd sinds het begin van de crisis in maart 2020 en sinds die afnam, integendeel. Bijna de helft (48%) van de deelnemers hadden meer online gekocht dan een jaar eerder, in 2019. 30% van de online consumenten (in 2019 waren het er nog 20%) kochen wekelijks of dagelijks, sommigen zelfs meerdere keren per dag. “De verwachting is dat de groeiende tendens toeneemt, ook na de gezondheidscrisis”, zo staat in het onderzoek te lezen. 25% van de ondervraagden zegt meer online te zullen kopen in de toekomst. Bij de bekommernissen van de online consumenten staat de bescherming van persoonsgegevens helemaal bovenaan. Het is een zorg voor 54% van de deelnemers.

Duurzaamheid, een kwestie van generaties

“Het is onmogelijk om het over e-commerce te hebben zonder duurzaamheid ter sprake te brengen. Voor 45% van de consumenten moet een goeie online shop zich met duurzaamheid bezig houden. Onze studie toont dat consumenten duurzaamheid associëren met verpakkingen”, zegt Greet Dekocker, algemeen directeur van Safeshops.be. Voor consumenten zijn de belangrijkste duurzame thema’s:

  • Verpakkingen die respectvol zijn voor omgeving (41%)
  • Efficiënte manier van verpakken (40%)
  • Recyclage van oude producten (38%)

Het valt op dat de generatie van vijftigers meer terughoudend is voor het extra betalen voor meer duurzame producten. Slechts 9% zijn bereid om het te doen, tegenover 32% van de jongeren. Wat betreft de levering of het transport: ook daar is de prijs bepalend, omdat 57% kiest voor een minder dure levering, zonder aandacht te besteden aan duurzaamheid. 72% is tegelijk bereid om langer te wachten als de levering duurzamer is. “Als sectorfederatie kunnen we alleen maar toejuichen dat duurzaamheid aan belang wint bij e-commerce. Veel Belgische online winkels doen heel veel inspanningen op vlak van duurzaamheid, maar vaak zijn die nog niet gekend door de consument. Duurzame e-commerce is een keuze die we met zijn allen maken. Elke schakel in de keten kan ertoe bijdragen. Het is de enige manier om te evolueren naar een duurzaam online parcours.”