De Nederlandse consumenten hebben tijdens het eerste kwartaal van 2016 bijna 5 miljard uitgegeven via webshops. Dat is 13% meer dan tijdens het eerste kwartaal vorig jaar. Het meest in het oog springend groeipercentage is dat van de food en nearfood-artikelen: de Nederlanders hebben daaraan liefst 57% meer online besteed dan een jaar eerder.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Net minder dan de helft van de online aankopen in Nederland (2,34 miljard) betroffen producten en de rest diensten. Het zal echter niet lang duren of de producten halen de diensten in. De bestedingen aan producten groeien tweemaal sneller (+22% in Q1) dan de totale bestedingen. 

Producten

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is de trend van online productaankopen, die opnieuw stijgen, opvallend. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in het eerste kwartaal van 2016, dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard inmiddels 10%. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Diensten

Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten,” merkt hij op. In totaal gaven de Nederlanders in het eerste kwartaal 2,55 miljard uit aan diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen, een groei van 6% ten opzichte van Q1 vorig jaar. In totaal vindt nu bijna drie kwart van alle uitgaven aan diensten via het online kanaal plaats.

Food en nearfood

De sterkste stijging in de online bestedingen vindt men terug in de categorie food en near food, met een explosieve groei van 57%. Ook het aantal webshoppers dat in die categorie koopt, is fors gegroeid. Van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft 17% in het eerste kwartaal van 2016 een of meerdere online aankopen binnen die categorie gedaan. Een jaar eerder was dit 13%.Joop Holla, research director FMCG bij GfK, zegt dat dat onder andere te danken is aan het feit dat er steeds meer online aanbod is vanuit de foodretailers. “Anderzijds groeit de groep consumenten die zowel in de fysieke winkels als in de online shop van de supermarktformule kopen. Van deze groep omnichannel-consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule,” stelt hij.

Thuiswinkel.org en GfK vermelden echter niet hoe groot die bestedingen aan voeding zijn. Hierdoor is het nog niet mogelijk in te schatten of het online marktaandeel in die categorie significant is of niet.

Schoenen en accessoires

Ook de online bestedingen aan schoenen en accessoires stegen explosief: die groeiden met 47%. Ook bijzonder populair bij onze noorderburen zijn speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten: de online bestedingen aan deze producten groeiden met 26% elk.