AB InBev
Exclusief
AB InBev
Ondanks een volume- en omzetdaling in het eerste kwartaal, steeg de winst van AB InBev met 7,9%. Dat is meer dan verwacht. Daarnaast schat het merk dat zijn marktaandeel gelijk is gebleven of is gestegen in 60% van zijn markten.
In het eerste kwartaal daalde de omzet van het bedrijf van 13,54 miljard euro tot 12,68 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar, een daling in absolute waarde van 6,3%, voornamelijk als gevolg van ongunstige wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis steeg de omzet echter met 1,5%, voornamelijk dankzij een stijging van 3,7% van de opbrengst per hectoliter. Ook de volumes zagen er niet zo rooskleurig uit en zakten met 2,2%, met een daling van 2,5% voor bier en een daling van 0,2% voor niet-bieren. In zijn persbericht legt AB InBev uit dat deze volumeprestaties werden beïnvloed door “kalendergerelateerde factoren”, zoals het voordeel van de extra verkoopdag van het schrikkeljaar in 1Q24 en de fasering van de leveringen met Pasen, wat tot een daling van 2,2% heeft geleid.
Anderzijds presteerde de biergigant beter dan verwacht wat de winst betrof. Zijn EBITDA steeg namelijk met 7,9%: van 4,64 miljard euro in het eerste kwartaal van 2024 tot 4,52 miljard euro in 2025, ondanks een ongunstig wisselkoerseffect. “Dankzij de kracht van de biercategorie en het aanhoudend momentum van onze megamerken kenden we dit kwartaal opnieuw een rendabele groei”, meldt Michel Doukeris, CEO bij AB InBev, bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. “De EBITDA kende een stijging die aan de bovenkant van onze vooruitzichten lag en de verdere optimalisering van onze activiteiten zorgde voor een stijging van de Onderliggende WPA met 7,1%.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?