HelloFresh zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2022 stijgen tot 1,9 miljard euro, ofwel 26,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook nam het aantal actieve klanten toe tot 8,52 miljoen (+17%). Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf heeft bekendgemaakt.

Het eerste trimester van 2022 heeft HelloFresh geen windeieren gelegd. De omzet van de maaltijdboxleverancier klokte af op ruim 1,9 miljard euro, ofwel een stijging van 26,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toen bedroeg de omzet nog 1,44 miljard euro. De gecorrigeerde EBITDA daalde van 159,2 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar naar 99,3 miljoen euro in dezelfde periode dit jaar. "Dit weerspiegelt de ontwikkeling van de contributiemarge evenals de terugkeer naar de normale seizoenseffecten, aangezien de verkoop in het eerste kwartaal van 2021 nog onder druk stond door de coronapandemie en de capaciteitsbeperkingen", aldus HelloFresh. Zowel het internationale segmenten als het Amerikaanse segment hebben trouwens een sterk kwartaal neergezet met positieve AEBITDA-marges: het internationale segment klokte af op 5,5% en het Amerikaanse segment op 7,5% van de omzet.

HelloFresh wist ook zijn aantal actieve klanten uit te breiden met 1,24 miljoen klanten, waardoor het totaal aantal klanten is gestegen tot 8,52 miljoen, een groei van 17,0% tegenover het eerste kwartaal van 2021. Daarnaast behield de onderneming een sterke klantenbinding, met een lichte stijging van het gemiddelde aantal bestellingen per klant en een stijging van de waarde van de gemiddelde bestelling naar 55,1 euro ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. "Dankzij onze diversificatie over geografische regio's, merken en bedrijfsmodellen hebben we het volatiele macro-economische klimaat kunnen doorstaan en kunnen we ons sterke en winstgevende groeitraject ook in 2022 voortzetten", reageert Dominik Richter, mede-oprichter en CEO van HelloFresh. "Nadat we onze activiteiten in de afgelopen twee jaar hebben verdrievoudigd, zijn we nu goed op weg om deze nieuwe activiteiten verder succesvol te maken, onze nieuwe regio's op te schalen en verder te investeren in onze capaciteiten om ons succes op lange termijn als uiterst rendabele geïntegreerde groep voor voedingsoplossingen te verzekeren."

Vooruitzicht 2022

HelloFresh bevestigde ook zijn prognose voor het boekjaar 2022. Zo verwacht het bedrijf een omzetgroei van 20 à 26% bij constante wisselkoersen voor de groep. Daarnaast gaat het uit van een AEBITDA  tussen de 500 en de 580 miljoen euro.

Kleinere C02-voetafdruk

Naast zijn kwartaalcijfers heeft de maaltijdboxleverancier onlangs de resultaten van een levenscyclusanalyse gepubliceerd, waaruit blijkt dat de maaltijden van HelloFresh een aanzienlijk kleinere CO2-voetafdruk hebben dan maaltijden uit de supermarkt. In die analyse werd de ecologische voetafdruk over de hele waardeketen, van veld tot vork, onderzocht voor zeven markten van HelloFresh (Duitsland, Oostenrijk, Australië, VS, België, Nederland en Luxemburg) en voor verschillende maaltijdcategorieën, waaronder vegetarische, rundvlees- en kipmaaltijden. Bij de analyse werd rekening gehouden met de volledige toeleveringsketen, inclusief voedselproductie en levering. "Uit de resultaten van de studie blijkt dat er voor een gemiddelde maaltijd van HelloFresh 25% minder CO2-equivalent wordt uitgestoten dan wanneer exact dezelfde maaltijd wordt bereid met ingrediënten die in een supermarkt werden gekocht. Dat maakt maaltijden van HelloFresh duurzamer dan voedsel dat in de supermarkt wordt aangekocht en bewijst dat maaltijdboxen op bestelling met ingrediënten in de exacte hoeveelheden efficiënt zijn en een positief effect hebben op het milieu", klinkt het trots bij het bedrijf.