Ze zijn gemaakt van olijven, zonnebloemen, maïs of arachide en zijn onmisbaar voor veel consumenten. De categorie oliën kijkt aan tegen verschillende verschuivingen, zoals bevoorradingsproblemen, prijsschommelingen en de opmars van een gezondere consumptie, met onder meer het succes van de airfryer.

Even een culinair vraagje: waarmee bakt u het liefst, boter of olie? Een slordige 20 jaar geleden was het antwoord op die vraag voor de meeste Belgen makkelijk. Boter was de favoriet. Vandaag is het dat wellicht ook nog, zeker bij televisiekok Jeroen Meus, maar steeds meer mensen kijken naar olijfolie of andere olie als alternatief, onder meer omdat die een gezonder imago hebben.  Olijfolie scoort daarbij het best. Het bestaat voor ongeveer 70% uit voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Die verlagen de LDL-cholesterol en verkleinen zo het risico op hart- en vaatziekten. Gezonder dus, maar hoe zit het met de verkoop? De hele categorie bleef het voorbije jaar in volume stabiel (+0,3%), bij een prijsstijging van 6,9%, geven cijfers van NielsenIQ (MAT P04 2025) aan, maar er waren vooral tussen de verschillende soorten oliën verschuivingen. Olijfolie liet een stevige prijsstijging van 23% optekenen het voorbije jaar, wat een relatief beperkte volumedaling van 1,7% tot gevolg had. Statbel, het statistisch bureau van de federale overheid, gewaagde vorig jaar zelfs van een nog zwaardere stijging van 33%. De forse prijsstijging was het gevolg van de tegenvallende oogsten en de aanhoudende droogte in Spanje, Italië en Griekenland, waardoor de reserves op raakten. In Spanje vielen de prijzen in het eerste kwartaal opnieuw terug – met 55% zelfs, meldt het Spaanse ministerie van Landbouw –, waardoor de vooruitzichten een stuk beter ogen. Dat bevestigt ook Anthony Le Duc, senior product manager & digital marketeer bij Products and Brands Group: “Voor olijfolie werden 2022 en 2023 gekenmerkt door catastrofale weersomstandigheden voor de olijfolieproductie, vooral in Spanje (de grootste producent ter wereld). Dankzij betere weersomstandigheden waren de oogsten van 2024/2025 beter, waardoor de prijsstijgingen op olijfolie voorbij zouden moeten zijn.”