Non-food retail bloedt hard
- Vijf keer meer broodbakmachines verkocht dan voorheen
- Verkoop van diepvriezers gestegen met 175%
- Non-foodretailers al voor verplichte sluitingen zwaar getroffen door crisis
Exclusief
In de week voor de verplichte sluiting van winkels hakte de coronacrisis er al zwaar in bij non-foodretailers. Het zwaarste getroffen was de modesector, met omzetdalingen tot 33%, meldt GfK. Tegelijk schoot de verkoop van onder meer diepvriezers (+175%) en zelfbakbroodmachines (x5) de hoogte in.
De coronacrisis richt een ravage in de non-foodretail, dat is voor iedereen duidelijk. De noodgedwongen sluitingen zijn een hele zware dobber voor iedereen in de sector, faillissementen lijken onafwendbaar. Maar zelfs voor de winkels verplicht werden te sluiten, in de week van 9 tot en met 15 maart, kregen ze al zware klappen te verwerken, laten cijfers van marktonderzoeksbureau GfK te zien. Winkels waren verplicht gesloten in het weekend en dat raakte vooral de modewinkels: deze verloor een derde van de omzet. Entertainment ging ook achteruit (-14%), behalve kinderboeken (+6%). Elektro kan wel nog groeien (+4%), dankzij een enorme verschuiving naar online verkoop. (+62%).
Consumenten investeren voornamelijk in computer- en kantoormateriaal (+33%) om zich voor te bereiden op een langdurige periode van thuis werken en studeren: laptop (+39%), desktop (+25%) en vooral monitor (+130%) volumes schieten de hoogte in. Daarnaast bereiden consumenten zich voor op de impact van de quarantaine op voedselvoorraden, door te investeren in extra diepvriescapaciteit (diepvriezers + 175%) en het zelf bakken van brood (er werden 5 keer meer broodbakmachines verkocht). Uiteraard zal de impact van de verplichte sluiting van niet-essentiële winkels vanaf 18 maart nog zwaardere gevolgen hebben. De vraag is hoe winkels hun verliezen kunnen compenseren door online verkoop.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?