In de week voor de verplichte sluiting van winkels hakte de coronacrisis er al zwaar in bij non-foodretailers. Het zwaarste getroffen was de modesector, met omzetdalingen tot 33%, meldt GfK. Tegelijk schoot de verkoop van onder meer diepvriezers (+175%) en zelfbakbroodmachines (x5) de hoogte in.

De coronacrisis richt een ravage in de non-foodretail, dat is voor iedereen duidelijk. De noodgedwongen sluitingen zijn een hele zware dobber voor iedereen in de sector, faillissementen lijken onafwendbaar. Maar zelfs voor de winkels verplicht werden te sluiten, in de week van 9 tot en met 15 maart, kregen ze al zware klappen te verwerken, laten cijfers van marktonderzoeksbureau GfK te zien. Winkels waren verplicht gesloten in het weekend en dat raakte vooral de modewinkels: deze verloor een derde van de omzet. Entertainment ging ook achteruit (-14%), behalve kinderboeken (+6%). Elektro kan wel nog groeien (+4%), dankzij een enorme verschuiving naar online verkoop. (+62%). 

Consumenten investeren voornamelijk in computer- en kantoormateriaal (+33%) om zich voor te bereiden op een langdurige periode van thuis werken en studeren: laptop (+39%), desktop (+25%) en vooral monitor (+130%) volumes schieten de hoogte in. Daarnaast bereiden consumenten zich voor op de impact van de quarantaine op voedselvoorraden, door te investeren in extra diepvriescapaciteit (diepvriezers + 175%) en het zelf bakken van brood (er werden 5 keer meer broodbakmachines verkocht). Uiteraard zal de impact van de verplichte sluiting van niet-essentiële winkels vanaf 18 maart nog zwaardere gevolgen hebben. De vraag is hoe winkels hun verliezen kunnen compenseren door online verkoop.