Nils van Dam is vanaf vandaag de nieuwe CEO van Milcobel en volgt zo CEO ad interim, Erik De Cock, op. De nieuwe topman moet zorgen voor een hogere melkprijs en meer winst.

De kogel is door de kerk: vanaf vandaag gaat Nils van Dam aan de slag als de nieuwe topman van zuivelcoöperatie Milcobel. Hij volgt daarmee Erik De Cock op die in januari tijdelijk werd aangesteld na het ontslag van Peter Koopmans eind vorig jaar. Van Dam heeft meer dan dertig jaar ervaring in de voedingsindustrie en vervulde verschillende directiefuncties op globaal, Europees en lokaal niveau. Zo was hij onder meer marketing director bij AB InBev, werkte hij als country manager bij Unilever België en ging hij onder andere als Global Head Food, Beverage and Food Retail, en CEO aan de slag bij Scopernia. Daarnaast was hij jarenlang een drijvende kracht in sectororganisaties en was onder meer lid van het Bureau van Fevia waar hij mee aan de basis lag van de langetermijnstrategie “Small Country, Great Food”. “Net zijn uitgebreide ervaring in general management, strategische, transformatie- en commerciële trajecten, maakt van hem een gedreven all-round topmanager”, aldus Milcobel.

De toekomstige doelen van de nieuwe topman?  Een maximale waardecreatie voor de leden-melkveehouders realiseren, zowel in melkprijs als in ondernemings- of aandeelhouderswaarde. Dat was tot nu toe een van de grote struikelblokken van het bedrijf, dat bleek in maart nog toen Milcobel van alle grote Europese zuivelbedrijven de laagste melkprijs betaalde. Zo berichtte Landbouwleven recent. Een ander taak die van Dam aan zijn lijstje mag toevoegen is het uitwerken van de strategie voor Milcobel “2025 and beyond”, en het verder uitbouwen van Milcobel Groep tot een performant, solide en efficiënt bedrijf.

Maar de Raad van Bestuur heeft vertrouwen in de nieuwe topman. “Met Nils halen we een zeer veelzijdig manager aan boord, die over de juiste capaciteiten beschikt om samen met het management en de medewerkers de nodige veranderingsprocessen verder vorm te geven en te realiseren", reageert Dirk Ryckaert, voorzitter van Milcobel. "Als Raad van Bestuur verwachten we dat deze noodzakelijke veranderingen snel geïmplementeerd worden om aldus de melkprijspositie en winstgevendheid van onze coöperatie te verbeteren, en de gedane investeringen sneller te laten renderen."