Sanicoop en Prodiy, twee aankoopgroeperingen binnen de doe-het-zelfsector, smelten samen. Het nieuwe ‘ProCoop’ vertegenwoordigt de belangen van 50 middelgrote tot grote zelfstandige winkels in België.

“We willen zuurstof creëren voor de zelfstandige bouwmarkten in ons land”, zegt gedelegeerd bestuurder Charlie Baus daarover. De volgende twee jaren wil Procoop ook 25 Waalse winkels overtuigen, en zo 50% groeien. Daarnaast verbreedt de aankoopgroepering haar dienstverlening.

Charlie Baus was voorheen gedelegeerd bestuurder van Sanicoop en neemt de strategische leiding van de nieuwe aankoopgroepering op zich. Pascal Van Gansebeke (voorheen Prodiy) ontfermt zich over de marketing. Het hoofdkwartier van ProCoop zal in Hasselt liggen, maar ook het kantoor van het vroegere Prodiy in Aalst blijft voorlopig behouden. In de praktijk verandert er dus niks voor de aangesloten handelszaken. Voor de fusie telde Sanicoop 35 aangesloten leden. Prodiy had in de afgelopen 20 jaar een netwerk van 15 loyale winkelpunten uitgebouwd. Door de samensmelting vertegenwoordigt het nieuwe ProCoop nu dus 50 doe-het-zelfzaken, goed voor een inkoopvolume van meer dan 25 miljoen euro. Het zwaartepunt lag tot nu toe in Vlaanderen, maar de groepering heeft duidelijk de ambitie om in eerste instantie vooral in Wallonië te groeien. 

De consolidatie in DIY gaat dus opnieuw een stapje verder, maar om dit nu een "aardverschuiving binnen DIY-sector" te noemen zoals het persbericht claimt, lijkt ons een kleine overdrijving.