Lotus Bakeries zet zijn opmars verder: het heeft opnieuw een recordjaar achter de rug, met een omzet van 1,23 miljard euro. In de hoofdrol daarbij: het wereldwijd bekende koekje Biscoff. Door een tijdelijk gebrek aan productiecapaciteit kan het bedrijf de vraag evenwel niet volgen.

Biscoff is zijn gewicht in goud waard voor Lotus Bakeries. Het koekje drijft de omzet en de winst van het bedrijf. Het groeide met 21% en rondde de kaap van 600 miljoen euro, de helft van de totale omzet van de koekjesfabrikant. Die laatste groeide met 15,9%. De onderliggende winst (ebitda) steeg met 17% naar 243 miljoen euro, blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf publiceerde. “De groei wordt gedreven door recordvolumes. Prijsverhoging hebben slechts een beperkte invloed van 2% van de 15,9%”, meldt het bedrijf. Er is voor Lotus Bakeries een kleine smet op dat nieuws: de nieuwe fabriek in Thailand gaat pas in het tweede kwartaal van 2026 open, waardoor de volumegroei voor Biscoff beperkt blijft tot 10%. Ook de andere producten van de koekjesproducent doen het goed. De gezonde snacks van de afdeling Natural Foods groeiden met 16%. De capaciteit van de fabriek in Zuid-Afrika wordt verder uitgebreid. De afdeling “local heroes” (met lokale merken als Suzy, Peijnenburg en Dinosaurus) deed 5% beter, met een succesvolle lancering van de Cake Donut en aanhoudende groei voor Luikse wafels.