Uit een onderzoek van televisieprogramma Kassa blijkt dat Aldi en Lidl de duurste supermarkten van Nederland zijn. De goedkoopste is Dirk, een nieuwkomer op de Nederlandse retailmarkt. Bovendien is de Nederlandse consument in vergelijking met een jaar geleden goedkoper af. 

Elk jaar doet het Nederlandse televisieprogramma Kassa onderzoek naar waar de Nederlandse consument het goedkoopst kan winkelen. Het kocht 27 producten bij zes verschillende supermarkten. Bij Dirk viel de rekening met 42,25 euro het laagst uit, gevolgd door Jumbo met 42,90. Bij Lidl en Aldi was het bedrag met 46,97 en 47,51 het hoogst. Plus en Albert Heijn staan met respectievelijk 44,31 en 46,18 euro in de middenmoot. “De budgetproducten bij de servicesupers Albert Heijn, Jumbo en Plus zijn goedkoper dan de producten van discounters Aldi en Lidl. Bij de servicesupers zijn we ook nog eens minder kwijt dan een jaar geleden terwijl de discounters duurder uit zijn voor de producten in Kassa’s Boodschappenmandje”, aldus de makers van het televisieprogramma. Aldi stelt in een reactie dat door de huidige opzet van de test de prijs-kwaliteitverhouding van producten is losgelaten. “Er wordt slechts naar de prijs gekeken, dat betreuren we.” Lidl zegt dan weer dat appels met peren worden vergeleken. "De klant krijgt op deze manier geen eerlijk beeld geschetst."