MAPIC, een van de belangrijkste beurzen gewijd aan de retail, wordt op 17 en 18 november voor de eerste keer volledig online gehouden. Nathalie Depetro, directeur van het salon dat meestal in Cannes (Frankrijk) plaatsvindt, praat met Gondola over de grote lijnen van deze 2020-editie.  

Dit jaar zal MAPIC 100% digitaal zijn. Wanneer heeft u deze beslissing genomen en wat betekent dit voor de organisatie?

In maart hadden we al verschillende scenario's uitgewerkt. Eind juni besloten we een digitaal platform op te zetten ten dienste van het fysieke salon. Het idee was om de focus te leggen op omnichannel. We moesten onze hele programmatie herzien, IT-onderzoek werd sterk gemobiliseerd en we vertrouwden op de ervaring van de MIDEM-salons, die deel uitmaken van dezelfde structuur als MAPIC. Normaal voorzien we voor MAPIC 3 tot 4 conferentiezalen, maar het is duidelijk dat we die niet allemaal kunnen samenbrengen in een digitaal evenement. De verandering moest snel en efficiënt gebeuren.

Natuurlijk wordt het netwerken ingewikkelder. Hoe heeft u uw programma aangepast zodat het aantrekkelijk blijft?

Het programma, dat ‘Embracing collaborative retail’ als centraal thema heeft, stoelt op 3 peilers. Ten eerste bieden we een online database aan, die voor de gelegenheid gehergroepeerd is en gemakkelijker te gebruiken zal zijn, aangezien de deelnemers de contacten uit de database per e-mail zullen ontvangen. Wat het programma betreft openen we ons digitale platform op 2 november. De conferenties, debatten en evenementen vinden plaats op 17 en 18 november. Er zullen veel internationale experts aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de CEO van Fnac Darty, de CEO van AREA 15 of de VP Direct to consumer van Zalando. De video van de conferenties zal tot 31 december beschikbaar zijn. Tot slot krijgen de deelnemers toegang tot studies, die gerangschikt zijn per onderwerp.

De coronacrisis heeft een grote impact op de commerciële vastgoedsector. Denkt u dat de sector een revolutie doormaakt of gaat het gewoon om een evolutie?

Sinds het ontstaan van e-commerce kunnen consumenten producten kopen in slechts één klik. Het is vanaf dit moment dat we we ervan kunnen uitgaan dat de fysieke retail steeds belangrijker wordt wanneer het aankoop met beleving verenigt. Retail draait om beleving. Vandaag de dag gaan we over van een transactionele aankoop naar een relationele aankoop. Ook zijn er al enige tijd meer renovaties van oude winkels dan nieuwe projecten. Dus de zekerheden die voor COVID bestonden zijn er nog steeds. Het zal waarschijnlijk nog lang duren voordat de consumptie weer een nieuwe start neemt, maar we kunnen nog steeds vertrouwen op bepaalde zekerheden. Er is nu, net als in het verleden, een echte vraag naar wat men de retailmix noemt: dit verenigt de begrippen verkoop, voeding en vrije tijd. Dit maakt deel uit van de klantenervaring.