Het zomerseizoen staat voor de deur. Niets verfrissender op een zonnige dag dan een lichte maaltijd, een slaatje met blokjes feta of een bord vol tomaat en mozzarella. Laten we eens kijken hoe die kazen het doen, vooral wat betreft kwaliteit, herkomst en de risico’s van voorraadtekorten.

De cijfers van NielsenIQ (MAT P13 2024) bevestigen de voorliefde van de consumenten voor mozzarella en feta. De eerste is alvast licht in volume gegroeid, met 1,12%, ondanks een aanzienlijke prijsstijging van 3,52%. “De verkoopprijzen zijn in 2024 inderdaad een beetje gestegen”, bevestigt Siryn Stambouli, woordvoerster van Carrefour. “Buffelmozzarella en burrata kenden een sterkere volumegroei dan de klassieke mozzarella van koemelk, en dat heeft geleid tot een stijging van de gemiddelde waarde per verkocht product.” Maar dat betekent niet dat de consumenten deze producten gaan vermijden, vertelt ons Océane Trombetta, woordvoerster van Colruyt Group. Zij stelt dat er op het niveau van de hele groep geen gevolgen zijn geweest voor de verkoop. “Wij volgen de concurrenten die regelmatig 1+1-promoties aanbieden, wat uiteraard een impact heeft op de hele markt. Mozzarella is een van de kazen met de laagste prijs per kilogram. Maar de inkoopprijs van die producten neemt wel toe, zoals voor alle producten op basis van melk”, vervolgt Océane Trombetta. Ook bij Lidl noteren ze een volumegroei voor mozzarella van 7,5% in 2024 tegenover 2023.