Mondial Relay gaat in de loop van 2019 zijn 25ste Drive-punt in België en Luxemburg openen. Tegen de maand juni wil de Franse e-commercepakjesdienst 18 extra afhaalpunten voor grote en zware zendingen openen om zo aanwezig te zijn in alle grote Belgische en Luxemburgse steden.

De Drive-afhaalpunten bevinden zich doorgaans aan de rand van steden en bieden klanten de mogelijkheid om zware (tot 150 kg) en grote onlinebestellingen op te halen. Dergelijke online bestelde goederen gaan van wasmachines tot tuinmeubilair. De klanten kunnen ze afhalen op een tijdstip naar keuze, dankzij langere openingsuren dan klassieke pakjesdiensten, legt het bedrijf uit. In Europa heeft Mondial Relay zo’n 300 Drive afhaalpunten.

Het Drive-netwerk bestaat uit afhaalpunten in winkels, bij transportbedrijven en andere ondernemingen die over een opslagruimte beschikken met een oppervlakte van minstens 100m². Ze moeten ook behandelingsapparatuur hebben voor het verplaatsen van zware pakketten en meestal ook een loskade. Deze winkels bevinden zich hoofdzakelijk in dichtbevolkte gebieden.

Klassieke afhaalpunten

Daarnaast gaat het in de loop van dit jaar ook het Belgische netwerk afhaalpunten uitbreiden. In ons land zullen klanten in 900 punten terecht kunnen, tegenover 700 nu. Vandaag beschikt Mondial Relay over ongeveer 10.000 afhaalpunten in vier landen (Frankrijk, Spanje, België en Luxemburg). Met zijn Duitse partner Hermes Logistik erbij zijn het er ongeveer 40.000 in Europa. Hermes is net als Mondial Relay een dochter van de Duitse Otto-groep.

Mondial Relay is in België ook actief met een startaanbod voor kmo’s. Het werd uitgewerkt voor professionals die tot maximum 5.000 pakketten per jaar versturen. Met die dienst kunnen kleinere e-commercespelers hun producten in Europa verzenden.