Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft een sterk jaar achter de rug. Zowel winst als omzet stegen gevoelig ten opzichte van coronajaar 2021.

De winst van het Spaanse concern Inditex steeg met 27% naar 4,1 miljard euro. De omzet kwam op 32,6 miljard uit, goed voor een groei van 17,5%. Vlaggenschip Zara groeide met 21% naar een omzet van 23,7 miljard euro, terwijl de winst nog forser steeg, met 38,5%. Ook alle andere merken gingen erop vooruit, zij het minder sterk: daar steeg de winst met zowat 10%. Online nam de omzet met 4% toe, tot 7,8 miljard euro. De Spaanse groep wil dit jaar flink geld uitgeven, meer bepaald 1,6 miljard euro in winkels en in de uitbreiding van magazijnen. De groep heeft in de voorbije drie jaar zowat een tiende van zijn winkels gesloten, maar wil de overblijvende winkels nu verder moderniseren. Zo zal nieuwe beveiligingstechnologie stilaan de gekende ‘hard tags’ op kledingstukken vervangen. De goeie cijfers van Zara contrasteren met die van H&M, dat in de maanden december, januari en februari slechts een omzetgroei van 3% zag, zwakker dan verwacht. Daardoor verstevigt Zara zijn positie tegenover zijn grote concurrent.