iStock
Exclusief
iStock
Verschillende winkels van de lingerieketen Calzedonia hebben maandagochtend hun deuren niet geopend. Het personeel protesteert tegen het niet uitbetalen van loon door de Italiaanse keten.
Belgische werknemers van Calzedonia zijn boos dat de lingerie- en badmodeketen hun loon niet betaalt. Als gevolg daarvan gingen verschillende winkels maandag niet open. Ongeveer 15 werknemers verzamelden zich vanmorgen om 8:30 uur voor het hoofdkantoor van het bedrijf aan de Louizalaan in Brussel om een ontmoeting met het management te eisen. In een boodschap getiteld "Geen werk zonder loon" en geplaatst op de Facebook-account van de CNE, eisten de werknemers van Calzedonia, Intimissimi en Tezenis België dat hun loon op tijd betaald zou worden. "Volgens de sociale wetgeving en de huidige arbeidsreglementering moeten de lonen ten laatste op de 7de werkdag betaald worden, wat al te laat is. We zitten nu op de 9de werkdag en er staat nog steeds geen loon op onze bankrekeningen. Deze situatie is onacceptabel en heeft ernstige gevolgen voor ons leven en dat van onze gezinnen", stellen de werknemers aan de kaak.
"Het management van Calzedonia tolereert geen enkele overtreding van de arbeidsregels en elke fout wordt zwaar bestraft. We willen daarom een signaal afgeven dat we de tekortkomingen van het management ook niet zullen accepteren", lieten de christelijke en liberale vakbonden ook aan Belga weten. Calzedonia werd vrijdag gecontacteerd door vakbondsafgevaardigden, maar kon geen verklaring geven voor de niet-betaling van het loon. De Italiaanse modeketen heeft een vijftigtal winkels in ons land en stelt zo'n 250 mensen te werk, voor het overgrote deel vrouwen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?