Media Markt opent in Wilrijk een totaal vernieuwde pilotstore die volop de kaart van beleving trekt. De retailer pakt uit met robots, VR-gaming, live cooking en een haarstylist. Of hoe een bezoekje aan MediaMarkt een uitstap an sich wordt.

In de wereld waarin online shoppen hoogtij viert, wil MediaMarkt dat het meer dan ooit de moeite loont om je als klant naar de winkel te begeven. Daarom stelt het deze week een heel nieuw winkelconcept voor in Wilrijk en Eindhoven. 

“Wij willen onze klanten meer dan enkel een winkel aanbieden waar ze hun aankopen kunnen doen”, zegt Frederik De Vetter, winkelverantwoordelijke van Wilrijk. Bezoekers zullen in Wilrijk namelijk kennis kunnen maken met een combinatie van innovatie, beleving, dienstverlening, online en offline shoppen. Deze nieuwe manier van winkelen maakt van MediaMarkt dé uitgelezen plek om inspiratie op te doen en te ontspannen, dat terwijl je de nieuwste elektronische snufjes leert kennen en uitprobeert.

De winkel is opgedeeld in verschillende paviljoenen, zoals de keuken- of gamingafdeling. In deze afdelingen wil Media Markt beleving en inspiratie bieden, en daar gaat de keten ver in. Zo kan je in de keukenafdeling een cappuccino krijgen die ter plekke gemaakt wordt door een échte barista. Wie dringend op zoek is naar een nieuwe look, kan dan weer terecht bij een professionele haarstylist in de beautycorner. Gamers kunnen virtual reality (VR) komen uittesten in de winkel en voor hobbykoks is er zelfs live show cooking. De shopping trip wordt op muziek gezet door een DJ die vanuit de 'Music Lounge' de hele dag plaatjes oplegt.

Binnen de verschillende paviljoenen krijgen jonge startups uit binnen- en buitenland de kans om hun laatste en nieuwste ideeën voor te stellen aan het grote publiek in het “innovatielab”. De Vetter: “Op die manier willen we jonge beloftevolle ondernemers ondersteunen en stimuleren. Ik denk hierbij aan de nieuwste innovaties rond bijvoorbeeld virtual reality. Hiervoor zal je in de gaming-afdeling moeten zijn.”

Van innovatie gesproken. Wie naar MediaMarkt in Wilrijk komt, zal ter plaatse kunnen kennismaken met een robot die zelfstandig bestellingen van in de desbetreffende afdeling naar de kassa transporteert. Schrik dus niet indien u onderweg op een robot botst! Ook de bekende robot Pepper van het Oostendse Zora Bots zal er zijn opwachting maken en bezoekers op gepaste wijze verwelkomen.

Multichannel

Met het multichannel-verhaal in het achterhoofd wil MediaMarkt inzetten op offline, maar ook online. Zo kan de klant vanachter zijn computer virtueel door de winkel lopen en dat 24 uur op 24. De klant kan bovendien via zijn smartphone een bestelling doen en die binnen de 30 minuten komen afhalen. Tot slot biedt MediaMarkt nog extra service aan huis. De Vetter: “Pas verhuisd en problemen met de Wifi-aansluiting? Wij zoeken het bij u thuis voor u uit. Ook voor onderhoud komen we éénmaal per jaar ter plaatse.” 

“MediaMarkt gelóóft in de combinatie van een fysieke winkel en online shoppen”, klinkt het bij Sven Degezelle, CEO MediaMarkt-Saturn Belux. “De winkel in Wilrijk is het perfecte antwoord op de noden en behoeften van de hedendaagse klant. De verschillende kanalen versterken elkaar. Het is een en-en-verhaal.”

 

Of deze pilotstore op korte termijn de nieuwe standaard zal worden? CEO Sven Degezelle: “Het is een testcase. Er zitten uiteraard een pak nieuwe elementen in en als we merken dat die aanslaan bij het publiek zullen die zeker en vast worden opgepikt in andere vestigingen.” 

Meer weten over dit nieuwe winkelconcept van Media Markt? Schrijf u voor meer foto's en informatie in voor de Gondola Non-Food Newsletter via de rode kader rechtsboven dit artikel!