Kantoor en magazijn-specialist Manutan lanceert PEIS (Product Environmental Impact Score), een milieu-impactscore die de milieu-impact van een product over zijn hele levenscyclus meet.

Manutan, Europa's toonaangevende B2B e-commerce bedrijf, staat bekend om zijn brede assortiment kantoor-, magazijn-, werkplaats- en outdoorproducten, dat meer dan 200.000 productreferenties omvat. Door de PEIS te introduceren, die een score van A tot E toekent aan producten (vergelijkbaar met de Nutri-Score voor voedsel), moedigt Manutan zijn klanten aan om duurzame producten te kiezen en verantwoorde keuzes te maken. 

Niserine Haddad, CSR en Sustainable Development Director voor de Manutan Group, plaatst deze nieuwe functie in perspectief: "Door een label te gebruiken dat snel en gemakkelijk informatie geeft over de milieu-impact van producten, kunnen we een verantwoorde inkoopstrategie beter ondersteunen en onze leveranciers die zich hiervoor inzetten, promoten." De PEIS-score is gebaseerd op Europese richtlijnen en houdt rekening met de milieu-impact van een product in alle stadia van zijn levenscyclus: van de winning van grondstoffen tot de productie en uiteindelijk de distributie. De PEIS-score is gebaseerd op 16 verschillende milieucriteria, waaronder de verzadiging van grondstoffen, de uitstoot van fijne deeltjes in de lucht en de impact op de menselijke gezondheid.

Dit is niet het eerste milieuverantwoorde initiatief van het bedrijf. Manutan heeft een assortiment van meer dan 26.000 ecologisch verantwoorde producten en biedt circulaire diensten aan voor de inzameling en recycling van elektronische producten en binnenkort ook meubels. Manutan heeft de ambitie om tegen het einde van het jaar 10.000 producten te labelen, met als uiteindelijk doel om de PEIS-score toe te passen op alle 200.000 producten die Manutan België aanbiedt.