Al jaren kampt warenhuisketen Makro met overlast veroorzaakt door autohandelaars die hun kaartjes achterlaten tussen de ruitenwissers van geparkeerde auto’s. Resultaat? Parkings bezaaid met kaartjes en klanten die zich doodergeren. De medewerkers van Makro hebben er genoeg van en gaan daarom elke twee weken tijdens de lunchpauze een uurtje afval rapen op de parking om zo de strijd tegen de kaartjes – en ander zwerfvuil – aan te gaan.

Hardnekkiger dan de processierups en bovendien niet gebonden aan de seizoenen: de rondslingerende kaartjes van autohandelaars met de vraag of de eigenaar van de auto zijn wagen wilt verkopen, zijn een echte plaag bij Makro. Je boodschappen doen en terugkomen bij je wagen zonder een kaartje terug te vinden: het is zowaar een uitzondering. Bovendien belanden de kaartjes vaak op de grond. “Het hoeft dus niet te verbazen dat de kaartjes een bron van ergernis vormen bij zowel klanten als medewerkers”, reageert Makro.

Zowel in Vlaanderen als in Wallonië kampen de Makro-winkels met overlast. Hoewel het in bepaalde regio’s en gemeenten zelfs wettelijk verboden is om iets achter te laten op de auto van een ander, is het uitermate moeilijk om de georganiseerde verdelers te verhinderen de kaartjes te verspreiden. Het gros van de kaartjes belandt bovendien op de grond en vormt een continue stroom van afval.

“De kaartjes die op de grond belanden, worden niet opgeruimd door de verdelers ervan. Klanten ergeren zich daaraan, en terecht. Het is de voornaamste bron van zwerfvuil op onze parkings. Hoewel we het probleem het liefst van al in de kern aangepakt zien in samenwerking met de autoriteiten, hebben we besloten zelf niet bij de pakken te blijven zitten. Elke twee weken gaan we met enkele medewerkers vrijwillig afval rapen. Het is dweilen met de kraan open, maar liever dat dan gelaten alles laten gedijen zoals het nu is,” aldus Marthe Mennes, woordvoerder van Makro.